Met de 'Spotta zoekt kiezers' campagne brengt Spotta (onderdeel van Post.nl) de Folderkiezer onder de aandacht. Op folderkiezer.nl kunnen consumenten in Amsterdam zich registreren en een selectie maken van hun favoriete winkels of adverteerders. Vervolgens ontvangen zij alleen deze geselecteerde reclamefolders.
Nadat het nieuwe concept werd geïntroduceerd in februari in delen van Amsterdam, wil Spotta de Folderkiezer nu onder de aandacht brengen bij een breder publiek.
Stembiljetten
Dit gebeurt met een online campagne en een direct mail naar alle adressen met een Nee-sticker. Aansluitend staan promoteams met Folderkiezer-stembiljetten en – stemhokjes in vestigingen van Albert Heijn en Jumbo Amsterdammers worden gevraagd een eerste keuze te maken voor hun favoriete folders. Spotta maakt vervolgens vrijblijvend een Folderkiezer-account voor hen aan.
Het gepersonaliseerd folderpakket is een reactie op de ja-ja-sticker, die de gemeente Amsterdam vanuit milieuoverwegingen wil invoeren. Nu mogen folderverspreiders overal reclamebrochures verspreiden, uitgezonderd huishoudens met een nee-nee-sticker op de bus. Amsterdam keert dat om naar opt-in: alleen wie expliciet toestemming geeft via een nieuwe ja-ja-sticker zal nog folders in de bus vinden.
Nog meer keuze
De retailers en verspreiders zijn niet blij met het besluit en hebben juridische stappen genomen om de invoering tegen te houden. Volgende week woensdag volgt hierover een uitsrpaak.
Overigens is Spotta niet de enige die in Amsterdam met gepersonaliseerde folderpakketten aan de gang is. Kiesjefolders.nl werkt sinds januari volgens hetzelfde, van oorsprong Deense concept. Kiesjefolders laat de folders bezorgen door Sandd. Klanten zijn retailers als Dirk, DekaMarkt, Vomar en Blokker.