2007 is een goed jaar geweest voor televisiereclame, meldt Spot vandaag.
De bestedingen zijn met 6,8 procent toegenomen tot een totaal van 851 miljoen euro, een groei van 54 miljoen euro.
Dit is de grootste toename sinds het topjaar 2000.
Deze cijfers heeft Spot vandaag naar buiten gebracht in het Financieel Jaarverslag Televisiereclame 2007. Spot is de koepelorganisatie van de Nederlandse televisiebedrijven.
De automobielbranche, de energiebedrijven en cosmetica laten de sterkste stijging in bestedingen zien. Opvallend is dat ook de grootste Nederlandse adverteerders een sterke stijging van hun televisiebestedingen laten zien.
Een structurele daling is te zien bij zorgverzekeraars (in 2006 zeer actief in verband met de nieuwe wetgeving), bij reclame voor DVDs en CDs en bij vaste telefonie.
De sterke stijging in 2007 is mede opvallend, meldt Spot tevreden, omdat enkele jaren geleden werd verondersteld dat televisiereclame op zijn top zou zitten.
Het live televisiekijken zou verdrongen worden door het kijken naar opgenomen programma's zonder reclame. Daarnaast zou internet de kijktijd naar televisie onder druk gaan zetten.
Beide verwachtingen zijn niet uitgekomen. Het niet live kijken maakt slechts een fractie uit van het totale televisiekijken en de stijging van de internettijd is niet ten koste van televisiekijken gegaan.
Waar in 2005 en 2006 de adverteerder veelal terughoudend was ten aanzien van televisiereclame, is in 2007 de waardering voor het medium hersteld.
Televisie blijft het temidden van andere communicatiemiddelen goed doen. Het medium blijft dominant in het aanbod van bewegend beeld. In 2008 is het alternatief van internet met bewegend beeld nog te klein om belangrijke verschuivingen te laten plaatsvinden. Spot verwacht dat internetreclame-omzet vanaf 2010 voor de zenders een groter deel van de inkomsten kan gaan vormen.
De inkomsten uit spotreclame worden de komende jaren aangevuld met verdere groei uit andere reclamevormen (sponsoring, crossmedia en internet) en directe consumenten-inkomsten.
Door deze ontwikkeling zal in 2012 naar schatting tweederde van de inkomsten van televisiebedrijven uit spot advertising bestaan en eenderde uit nieuwe vormen van inkomsten. Hoewel de spotinkomsten dus veruit dominant blijven, zijn de nieuwe inkomstenbronnen van essentieel belang voor de toekomstige groei van de televisiebedrijven.
2008 zal naar verwachting een goed jaar voor televisie zijn door het EK Voetbal en de Olympische Spelen. Ook de verkiezing van een nieuwe Amerikaanse president wordt gezien als een topevenement voor televisiekijkers.
Spot geeft voor 2008 een prognose af van een groei in de bestedingen van 5 procent tot een niveau van iets onder de 900 miljoen euro.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!