Socialemediaverzekeraar Kroodle nu echt gelanceerd

Kroodle is een verzekeraar (gelieerd aan Aegon) voor mensen met een Facebook-account. En hip: Kroodle is mobile first. Een verslag van de lancering.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Insteek van Kroodle is dat je via je Facebook-account sneller en eenvoudiger kunt inloggen. Kroodle: ‘Verzekeringen worden zo makkelijker om in te zien’.

Geen papieren, geen polisnummer, maar alles duidelijk binnen 30 seconden, vertelde mede-oprichter Marnix Zwart 4 juni tijdens de in Amsterdam. Ze hebben er bij Aegon anderhalf jaar aan gewerkt en nu staat het.
Eerder dit jaar al met woonverzekeringen en nu ook met een reisverzekering (‘je betaalt alleen voor de dagen dat je op vakantie bent en niet voor het hele jaar’).

Het is de bedoeling dat mensen op termijn met elkaar verzekeringen gaan ontwikkelen. ‘We willen zijn waar de mensen zijn, en dat is op dit moment op Facebook.’

Het filmpje ziet er leuk en laagdrempelig uit. Hip en trendy. Een hippe verzekering.

Aan de gemakken van de consument is gedacht.

En aan de privacy?

Kroodle zelf bezweert geen toegang te hebben tot zeer persoonlijke info. Want daar zorgt de wetgeving op dit moment voor, die privacy wordt gewaarborgd.
Mmm.

Punt is, ik vertrouw verzekeraars niet (meer). Bij Aegon sloot ik ooit onverhoeds een woekerpolis af en ik denk er niet aan om een verzekeraar zo dicht in de buurt van persoonlijke data als die op Facebook te laten. En ik ben niet de enige:
Zoals 4 juni tweette:

In het artikel over Kroodle op komt het woord privacy slechts één keer voor, maar niet in de context van vertrouwen. Dat vind ik best bijzonder.
Zelf wil Kroodle er op de lanceringsdag ook niet al te veel woorden aan vuil maken, de sprekers zijn belangrijker op deze dag.

Edial Dekker
Het waren allemaal sprekers die het publiek vertelden hoe belangrijk sociale media voor hun business zijn. Bijzondere sprekers. De eerste is Edial Dekker. Dekker is oprichter van Gidsy, dat hij nog niet zo lang geleden aan concurrent Get Your Guide.

Dekker: ‘Dankzij Facebook is het nu makkelijker dan ooit om een start-up te beginnen.’ Een van de redenen daarvoor is de ‘social’ proof op een netwerk als Facebook. ‘Als mensen zien dat jouw product door anderen wordt gebruikt, dan wekt dat vertrouwen op.’

Duncan Stutterheim
Duncan Stutterheim, de man van ID&T, gaf aan dat hij als persoon nog steeds worstelt met sociale media. Hij doet er zelf niets mee – ‘ik wil niet mijn privéleven met de wereld delen’ – maar hij ziet er wel de grote meerwaarde in voor zijn bedrijf, dat hij nog niet zo lang geleden verkocht aan het Amerikaanse bedrijf SFX Entertainment. Stutterheim: ‘Vroeger ging het om de feesten, maar nu gaat het om het bereik. Dat is voor onze adverteerders belangrijker dan de feesten zelf.’

Hij geeft het ronduit toe, het bereik via sociale media is zoveel groter dan via de feesten van ID&T. ‘Adverteren op Radio538 heeft voor ons geen zin meer, sociale media werken veel beter.’ De tijd van posters plakken ligt achter hem.

Rob Wijnberg
Rob Wijnberg, oprichter van De Correspondent, sprak ook een woordje tot de zaal. Zijn verhaal viel een beetje buiten het pulletje – want het was een standaardverhaal voor De Correspondent. ‘Ik begrijp de vraag over verdienmodellen nooit, er is maar een verdienmodel: ervoor zorgen dat mensen voor je product betalen.’

Chris Hughes
Knaller van de middag was natuurlijk mede-Facebookoprichter Chris Hughes (Facebookprofiel nummer 5, Mark Zuckerberg was 4 – ‘de eerste drie waren testprofielen’ en ja, hij ‘zat ook in The Social Network-film’), internetgoeroe voor Obama en sinds korte tijd uitgever en hoofdredacteur van de Amerikaanse printtitel The New Republic.

29 jaar oud, bijna 30, en nu al een carrière om u tegen te zeggen. De Correspondent-uitgever schreef eerder al over hem en interviewde hem afgelopen dinsdag met mede-fan Alexander Klöpping.

Zijn hele verhaal kun je op YouTube terugvinden, maar Hughes zijn een paar aardige dingen. Zoals:

Niet denken dat er één groot idee bestaat. Facebook is niet ontstaan vanuit één groot idee. Het waren kleine stapjes die tot het grote sociale netwerk dat we nu kennen, uitmondde.

Veel belangrijker dan een groot idee, is volhardend zijn. ‘Het kostte Facebook tien jaar tijd en veel hard werk om te komen waar het nu is.’ In het begin van Facebook een gesloten netwerk, men kon niet delen en tot 2007 was er geen constante feed op de Facebookpagina’s te zien. Pas na een tijdje kwamen de Facebookers erachter dat de Wall het populairste onderdeel van de Facebookpagina was en pasten ze de vormgeving en techniek daarop aan.

Stapje voor stapje dus.

Daarnaast, zei Hughes, gaat het om de mix van persoonlijkheden in een team. ‘Je hebt verschillende typen nodig, iedereen brengt wat anders mee.’

Het ‘privacyonderwerp’ werd in het vraaggesprek met Klöpping en Pfauth wel even aangestipt door Hughes. ‘Vragen over privacy zijn gezond’, zei Hughes. Hij gaf aan dat er in Europa meer zorgen zijn over privacy dan in de VS.

Hij voorziet dat Google Glass op termijn een privacyprobleem zou kunnen worden. Tot nu toe ging het vooral over je eigen acties op internet, maar met Google Glass zullen ook mensen die zelf niets doen, mogelijke ‘discomfort’ kunnen ervaren. Je krijgt hoe dan ook te maken met schuivende privacygrenzen, gaf hij aan. Toch meent Hughes dat techbedrijven voldoende intelligentie in huis hebben om hier op termijn een oplossing voor te vinden.

Mmm.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie