Enkele weken geleden las ik een bericht waarin Hotels.com aankondigde haar beleid omtrent sociale netwerken aan te passen. Het bedrijf, onderdeel van de internationale Expedia Group, staat affiliate sites niet meer toe voor Hotels.com te adverteren op Twitter, Facebook of Facebook advertising. Verstandig besluit of een gemiste kans?
Voor de duidelijkheid; het betreft hier één van de regels waar affiliates die hotels en aanbiedingen van Hotels.com op hun site promoten zich aan dienen te houden. Deze houding ten aanzien van social media en social commerce is niet uniek; meer bedrijven die gebruik maken van affiliate marketing worstelen met dit vraagstuk en maken nu keuzes die hen op de langere termijn omzet kosten.
Volgens mij is dit een gemiste kans en zouden dergelijke bedrijven dit gebruik van social media juist moeten stimuleren. Hoe meer producten en aanbiedingen er worden ge(re)tweet, ge-liked, ge-wiewatwaard, gebuzzed, geblogd en geadverteerd door en op affiliate sites hoe meer leads, sales en dus omzet dit genereert. Uiteindelijk betalen de meeste adverteerders die gebruik maken van affiliate marketing o.b.v. CPS (cost per sale), waardoor het niet uitmaakt waar de lead vandaan komt zolang die maar leidt tot een sale. De kans dat de advertentie die hiervoor wordt gebruikt niet een eigen advertentie is of in een ongewenst umfeld komt te staan minimaliseer je door als adverteerder je affiliate sites, leads en sales vooraf goed te keuren.
De affiliate marketeers bij deze adverteerders zouden er goed aan doen zichzelf en hun collega marketeers van deze koudwatervrees af te helpen. Daar zullen zowel deze adverteerders als de affiliates uiteindelijk van profiteren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!