Schaeffer (bol.com) Beste Marketeer van Nederland

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Michel Schaeffer (42), marketingdirecteur van bol.com, voert dit jaar de van Tijdschrift voor Marketing aan.

Vorig jaar stond Schaeffer op nummer 5. Om tot deze lijst te komen gebruikt TvM ieder jaar een aantal vaste criteria. Er wordt gekeken naar successen (omzetgroei, groei marktaandeel etc) en naar innovaties (in producten, maar ook op de werkvloer), naar vakbijdrage (extern en intern) en naar budget. Bol.com groeide in 2009 als kool: 20 procent meer omzet, naar 268 miljoen euro. En dat terwijl de boeken- en muziekmarkt daalt. Schaeffer is vooral trots op de doorbraak van digitaal lezen, vorig jaar: in vijf maanden tijd werden 14 duizend e-readers verkocht, en 64 duizend digitale boeken. Hij breidde daarnaast de social mediapresence uit, en verdiepte het inbound klantcontact middels chatbot Billie en Twittercare. Bol-campagnes zijn herkenbaar en zorgen zelfs voor een hype (Mummiepak). Vakbijdrage: Schaeffer is voorzitter werkgroep marketing bij Thuiswinkel.org, bestuurslid Stichting Marktonderzoek Boekenvak, lid van Reclame Code Commissie, jurylid e-mailmarketing-awards, sinds 2009 neemt hij zitting in de Effie-jury, en hij is spreker op onder andere het Category Management congres.

De top 5:
1(vorig jaar 5). Michel Schaeffer (42), marketingdirecteur Bol.com
2 (vorig jaar op 2). René Repko (50), marketingdirecteur Hema
3 (vorig jaar 13). Sander van der Laan, general manager Albert Heijn
4 (vorig jaar 11). Baptiest Coopmans (45), directeur consumentenmarkt KPN
5 (vorig jaar 4). Hans Hagenaars (48) directeur ING Retail Marketing, ING

Hoogste vrouw in de lijst is Hanneke Faber, vice president & global brand franchise leader Pantene, op nummer 7. Zij is ook de hoogste nieuwe binnenkomer, die verder in totaal 33 nieuwe binnenkomers telt, waaronder veel vrouwen; met 15 meer dan vorig jaar is hun aandeel dit jaar gegroeid tot meer dan eenderde. De gehele lijst is terug te vinden in het meinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie