Sander van der Laan van AH: 'De klant gaat besparen'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanmiddag was 2008.

De nieuwjaarsborrel voor de reclamewereld, georganiseerd door het IAA en Adformatie.

Sander van der Laan zou vorig jaar al komen, maar kon toen niet. Hij was er nu wel, de commercieel directeur van Albert Heijn.

Dat het weer goed gaat met AH, weet iedereen nu wel. Marktaandeel groeit, de werknemers zijn weer trots op hun winkel en de winst is ook in orde.

Van der Laan: 'We hebben vier jaar geleden kritisch naar onszelf gekeken en een plan opgesteld om weer helemaal terug te komen. Nu liggen we zelfs voor op dat plan.'

Hij had het over de schizofrene klant: 'die wil een mooi merk als het om frisdrank gaat, maar als het om wc-papier gaat is euroshopper prima.'

Toch blijft, benadrukte Van der Laan, veel hetzelfde. ' Onze drie belangrijkste producten zijn bananen, kipfilet en halfvolle melk. Dat was 20 jaar geleden zo en zal over tien jaar nog zo zijn. De keuze van een supermarkt wordt ook niet gemaakt op prijs, maar op locatie. Is de winkel dichtbij?'

Maar aan de andere kant veranderen dingen wel: AH is marktleider in Amsterdam, maar niet bij allochtonen en die worden daar steeds belangrijker. Bovendien komen er steeds meer 1 en 2 persoonshuishoudens. Van der Laan: 'En die zijn 50-plus en geen 20.'

Hij vreesde dat de politiek de consument in een depressie kletst. 'Ook al is een liter melk nu 70 procent duurder dan een jaar geleden en stijgen de prijzen van de grondstoffen heel sterk.

'De fabrikanten hebben vier jaar niets kunnen doen aan het doorberekenen van de verhoogde grondstofprijzen, maar willen dat nu in een jaar inhalen. Dat kan niet. Het is teveel korte termijn denken. Het is allemaal te veel op de beurskoersen gericht en ik kan dat zeggen als Ahold-man. Het consumentenvertrouwen gaat daardoor naar beneden.'

Wat gebeurt er volgens Van der Laan van AH in 2008?

'De klant gaat besparen. En dat doet hij niet op de tweede auto of mobiel, maar op boodschappen. Nu zijn boodschappen nog maar 15 procent van de bestedingen. Vroeger was dat 30 tot 40 procent.'

'Prijs. Is niet zaligmakend. AH heeft 500 miljoen aan prijzen verlaagd, de afgelopen jaren. Niemand wint op prijs. Het gaat ook om keuze en kwaliteit.'

'Personeel. Deze P wordt het belangrijkst. We hebben veel handjes nodig en met name in Amsterdam lukt dat niet. Ook al onderscheiden we ons op personeel, het is wel een zorg om ze binnen te halen.'

'Differentiatie. De verschillen tussen de vier formules (AH, To Go, XL en e-commerce) worden groter.'

'Obesitas. Als we het mogen verkopen, zullen we het verkopen. Paul Rosenmoller (adviseerde de regering over overgewicht. red.) is langs geweest en vroeg ons om het snoep bij de kassa weg te halen. Dat hebben we niet gedaan. En zullen we ook niet doen.'

'Het EK. De opvolger van de Wuppies hebben we al, maar ik ga nog niet zeggen wat het is.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie