Rondvraag: App of Responsive?

De laatste jaren hebben veel merken één of meerdere apps laten ontwikkelen. Door de fragmentatie in mobiele platformen vallen de ontwikkelingskosten vaak hoog uit. Uit onderzoek van Deloitte blijkt echter dat maar liefst 80 procent van de apps van gevestigde merken wordt minder dan 1000 keer wordt gedownload. Responsive wordt door sommige bedrijven als heilig alternatief voor apps verklaard. Moeten merken kiezen voor een mobile app of kunnen zij beter voor een responsive website gaan?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

MobileMarketing.nl vroeg het aan diverse mobile specialisten: 

 

Lukas Pauka (XS2): "Als je het kostenplaatje buiten beschouwing laat dan wordt de keuze voor een native of web app bepaald door de twee voor de hand liggende keuzes; welke functionaliteit moet de app bevatten en voor wie is de app bedoeld? Een web app kan tot op heden nog niet dezelfde &;native&; functionaliteit aanroepen van een native app. Wil je dus een app ontwikkelen die hiervan gebruik maakt dan is de keuze snel gemaakt. Een nog belangrijkere vraag is voor wie maak je de app. Deze keuze heeft invloed op je marketing strategie en de distributie ervan. De gemiddelde gebruiker ziet de &;appstore&; als het &;point of entry&; voor het zoeken naar jouw applicatie. Het wennen aan het zoeken naar en installeren van een app via de browser gaat nog wat tijd in beslag nemen. Daarnaast heeft de native app het voordeel dat het direct een vaste plek krijgt op je telefoon, dit stimuleert meervoudig gebruik." 

Elles de Boorder (Concepts2Go) "App of responsive website, wat mij betreft 2 verschillende producten. Tuurlijk worden al die apps zo weinig gedownload, laat staan dat ze nog op de mobieltjes zijn achtergebleven. Paar jaar terug was er echt zo’n revolutie van „apps voor de heb”. Als bedrijf was je tof wanneer je ook een app had, terwijl ze eigenlijk voor een gebruiker weinig tot niets toevoegen. Bedoel wat heeft een gebruiker aan een nieuwsfeed van je corporate website gegoten in een app terwijl je ook gewoon een voor de smartphone geoptimaliseerde website kan bekijken? Denk dat de mobiele gebruikers nu eindelijk beetje volwassen zijn geworden. We weten wat we willen, alleen krijgen we het nog niet altijd. Een responsive website is geen alternatief voor een app, want je hebt een app nodig om uberhaubt de website te kunnen bekijken! Ik roep het al jaren, je moet apps vergelijken met de toepassingen op je laptop/pc die je dagelijks/wekelijks gebruikt. Een app kan wat mij betreft ook een prima aanvulling zijn op een responsive website en andersom. Beide zijn gewoon producten van de mobiele strategie en hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Misschien is zowel de app als responsive website wel niet DE oplossing en past een zogenaamde web-app, hybride app of aparte mobiele website beter bij de klant vraag. Aan ons mobiele „experts” de taak om onze klanten goed te adviseren wat ze nodig hebben."

Dennis Kokkelink (ANWB): "Het is geen keuze voor “óf/óf”, maar een kwestie van “èn mits”. Een mobiele website is sowieso een noodzakelijke voorwaarde: ieder zichzelf serieus nemend bedrijf dat een website heeft moet er ook voor zorgen dat deze met een mobiel toestel benaderd kan worden. Het is afhankelijk van de strategie en de use case of dit een responsive website moet zijn of misschien juist een aparte, specifiek voor mobile gebouwde variant. Native apps laten maken is alleen interessant als hier zeer specifieke doelstellingen en use cases aan ten grondslag liggen en de kosten dit rechtvaardigen. De consument moet echt een reden hebben om de schaarse geheugenruimte op zijn/haar telefoon aan nóg een app te besteden. Zomaar een leuk, grappig, übercreatief marketing-appje aanbieden is dus niet zinvol. Het feit dat 80 procent van de apps minder dan 1000 keer wordt gedownload en dat zelfs 95% van de apps na een maand niet meer gebruikt wordt zegt al genoeg. En o ja, voor de Amsterdamse grachtengordel-creatieven die dit nog niet helemaal hebben meegekregen: de tijd van eerst of zelfs alleen een iPhone-app maken is echt zó 2010: àls je al besluit om een app te laten maken en om niet tot die 80% ‘graveyard apps’ te behoren is het bereiken van Android-gebruikers een must."

Roel van Eersel (Mocreate): "Kijkende naar het mobiel internet gebruik van vandaag kan een bedrijf of merk eigenlijk sowieso niet zonder een goede responsive site. Dus de vraag is dan eigenlijk meer of er nog een extra app nodig is. Een responsive site is namelijk de eerste stap om zichtbaar te zijn voor mobiele bezoekers, een app is interessant voor een specifiek doel dat niet via een mobiele site gerealiseerd kan worden of het veel eenvoudiger maakt. Denk dan bijvoorbeeld aan mobiel bankieren, betaald parkeren, het ontvangen van notificaties of gebruik van sensoren van de smartphone. Indien het primaire doel puur marketing of communicatie is, volstaat naar mijn idee een mobiele site. Deze kan ook veel makkelijker gevonden worden (via bv Google) en gebruikers hoeven geen extra app te installeren. Een app is met name interessant als deze processor kracht nodig heeft (bijvoorbeeld voor gebruik van de camera of zware grafische toepassingen zoals interactieve games), offline beschikbaar moet zijn, of indien de gebruiker zaken wil personaliseren. Indien een app gemaakt wordt, is een goed promotieplan wel essentieel. De appstores staan tegenwoordig zo vol, dat de gebruiker door bijvoorbeeld mobile advertising geattendeerd dient te worden op het bestaan en het voordeel van de app."

Ivo Wentholt (Sharewire): "De vraag “responsive of app” is geen vraag maar een antwoord. De vraag die eerst gesteld moet worden is “welke rol speelt mobiel in mijn customer journey”. Deze vraag is voor de hand liggend, relevant, maar wordt te vaak overgeslagen. Afhankelijk van het antwoord op deze vraag kan worden gekozen voor een app, een mobile optimized website, een responsive website of helemaal geen mobile channel." Een aantal mogelijke antwoorden op de key vraag zijn: De user experience op mobile is niet goed terwijl de behoefte van de mobiele gebruiker gelijk is aan die van de PC gebruiker. Een responsive website kan dan een goede optie zijn. De mobiele gebruiker heeft een andere behoefte dan de PC gebruiker. Een dedicated mobile website kan een goede optie zijn.  De behoefte van de mobiele gebruiker is anders, het mobiele kanaal biedt mogelijkheden voor nieuwe diensten of een bestaande dienst is eigenlijk veel geschikter voor de mobiele gebruiker. Een dedicated app kan een goede optie zijn. De app moet de investering altijd (snel) terug kunnen verdienen. Als de vragen zo gesteld worden is het antwoord vaak heel logisch. Mijn advies is dus: denk na over je klant, de context, de kansen en denk dan pas na over de rest.

Erik Jan Bijvank (FONK): "De keuze “App of responsive website?” wordt vaak op basis van verkeerde veronderstellingen en met onvoldoende kennis gemaakt. Het is gebruikelijk dat daarom vanuit de “Economic Man” gedachte gezocht wordt naar een oplossing met maximaal resultaat tegen minimale kosten; “Met een responsive website kunnen al onze klanten ons altijd vinden”.  Maar, kijken bedrijven dan wel goed genoeg naar de behoeften van hun klanten (User Centered Approach)? Weten zij wat de doelgroep met de app of responsive website gaat doen, onder welke omstandigheden en met welk doel? Het is opmerkelijk dat hier in veel gevallen weinig kennis over bestaat. Terwijl de antwoorden hierop de kern vormen voor een succesvolle app (niet alleen kijken naar aantal downloads) of responsive website. Over de optimale manier waarop mobiel kan bijdragen aan het bedrijfsresultaat bestaat discussie. En dat is logisch. Zowel apps als responsive websites zijn jong, groeien en veranderen in hoog tempo. Er zijn daarom veel meetpunten die nu nog onvoldoende op waarde kunnen worden geschat. Echter, als een bedrijf haar doelstelling helder heeft, de regels van mobiel en haar doelgroep goed kent, dan zijn apps en responsive websites bijzonder krachtige middelen waarmee een organisatie haar merkbelofte kan inlossen en haar ROI kan verbeteren."

 

Ivo Keizers (Alientrick): "Het kiezen tussen een mobile site of app kan een lastige keuze zijn. Wanneer kies je nu welke oplossing. Ik gebruik hiervoor de volgende (belangrijkste) factoren om deze keuze te maken. Kies voor een app is nodig als de oplossing offline beschikbaar gemaakt moet kunnen worden. Een mobile site heeft deze mogelijkheid (nog) niet. Een app is ook een betere oplossing als deze een goede en gebruiksvriendelijke interface nodig heeft. De gebruikerservaring van een native app is namelijk beter dan die van een mobile site. Een laatste belangrijke factor is het gebruiken van de hardware van het toestel, zoals GPS, etc. Dit is bij een mobile site deels mogelijk, maar nog niet alle hardware kan aangesproken worden door een mobile site. Daarnaast is de keuze voor een mobile site de betere als deze een hogere commerciële waarde heeft, omdat deze beter vindbaar is in zoekmachines. De verschillende pagina’s worden namelijk geïndexeerd door een zoekmachine en dit is bij een app niet het geval. Daarnaast is een beperkt budget ook een factor in de keuze. Het ontwikkelen van een mobile site is in de meeste gevallen vele malen goedkoper dan het ontwikkelen van een app."

 

Edward Hölsken (Mediabunker): "Het antwoord hangt helemaal af van de oplossing voor de vraag. Een e-commerce bedrijf zal de meeste traffic op zijn online domein krijgen. Daar is prio een mobiele en/of responsive website om te converteren. Wellicht kan er daarna aan apps worden gedacht, als het budget toerijkend is en dit voor vaste klanten een betere ervaring biedt en meer conversie oplevert. Voor een offline of complexe oplossing, denk aan een cityguide, of een technische tool om critische informatie op locatie te checken, het gebruik van bluetooth, camera en bepaalde sensors, is een app zeer nuttig. Deze werkt sneller en kan meer. Is het budget toerijkend en levert het daadwerklijk wat op, dan is een native app een geweldige oplossing en vaak een betere dan web/HTML5. Hybride of multiplatform tools zou ik niemand meer aanbevelen. Onze ervaring is ongeacht wat je probeerd of gebruikt, dat de prestaties altijd veel slechter zijn dan platform specifiek maatwerk. Kies in dat geval de juiste oplossing binnen je budget. Web of native, iOS of Android, alleen smartphones of ook op tablet, niet een beetje van alles voor minder geld maar bewuste keuzes maken. Wat wel leuk is voor kleinere bedrijven, zijn de template apps zoals een AppMachine of Mobile Roadie. Dan heb je met een paar klikken bijvoorbeeld een leuke nieuws app op basis van RSS."

Boudewijn Broekhuijze (Appsalad): "De basis van iedere mobiele toepassing is de relevantie voor de gebruiker/ontvanger. Of deze nu wordt aangeboden als native of responsive webapp. Als we inzoomen op de vraag ‘responsive of native?’ dan hangt dat sterk af van de uiteindelijke toepassing voor de gebruiker. Als ontwikkelaar van native apps blijven we toch kritisch op het beoogde concept van de klant. Zo kan een restaurant prima uit de voeten met een responsive webapp als er geen directe noodzaak is voor het gebruik van allerlei native of device specifieke functionaliteit. Maar zodra er betere interactie benodigd is of het ingewikkelder wordt (en daarmee dus meer eisen stelt aan het device en aan de interactie door de gebruiker) is een dedicated native app meestal een betere keuze. Ook aangezien het echt grote voordeel van mobile apps is dat &;t gewoon veel lekkerder werkt, sneller is en beter aanvoelt. Vanuit het oogpunt van de ontwikkelaars van apps is native ‘the way to go’ vooral omdat steeds vaker blijkt dat het verheerlijkte HTML5 tijdens de bouw een blok aan het been is en niet de stabiliteit, toekomstige advertisingmogelijkheden en eindeloze toepassingsgebieden ondersteunt.  De stelling dat apps bouwen uit kostenoverweging niet zou worden gedaan is de reinste lariekoek. Het laten ontwikkelen van een beetje responsive website kost eerder meer dan minder dan het laten bouwen van een app. Bij responsive design is ook vaak het uitgangspunt verkeerd. Er wordt vanuit online gedacht, vanuit een scherm dat wel 10 keer zo groot is. Om dat vervolgens op te knippen in toepassing voor de veelheid aan schermen en devices is geen sinecure. Kortom, een echte keuze kun je niet maken op basis van kosten, maar moet je maken op basis van gebruikerservaring, interactie en uiteindelijk conversie. En dan laten we het ideale distributiekanaal van de appstores nog even buiten beschouwing. Natuurlijk staan de appstores vol rotzooi en goedbedoelde onzin, maar als je als merk of bedrijf mobiel echt serieus neemt, heb je een doortimmert plan en een concept dat langer actueel blijft dan de zoveelste Breaker-wekker. Dat zijn op zichzelf prima campagne-ondersteunende apps, maar hebben een lifecycle van 2-3 maanden. Je moet kunnen doorbouwen op een bestaand concept of mobiel platform. Kijk naar apps als Appie, eerst een boodschappenlijstje, nu het belangrijkste mediakanaal van Albert Heijn. Daar zit een groeistrategie in, een visie en vooral een overtuiging dat native apps weldegelijk meerwaarde toevoegen dan hun responsive halfbroertjes."

Michel van Velde (OneShoe): "De vraag ‘moet een website reponsive zijn’ is niet meer relevant. Gezien het feit dat het merendeel van de mobiele gebruikers ‘always connected is’, is het noodzakelijk om responsive of adaptive mee te nemen in je online strategie. Een responsive website past zich aan de verschillende schermformaten aan, een adaptive site herkent het type toestel en presenteert specifieke content voor dat type toestel.  Belangrijker is de vraag of een App relevant is voor de gebruiker. De behoefte van de gebruiker dient altijd leidend zijn. Daarnaast dienen de (conversie) doelstellingen, de noodzaak om gebruik te maken van native functionaliteiten als pushnotificatie en camera en het beschikbare budget mee te worden te genomen in de beslissing. Zo wordt vaak vergeten dat Apps ook onderhouden dienen te worden doormiddel van updates. Een App voor eenvoudige communicatiedoeleinden en/of campagnes is vaak niet aan te raden omdat het simpel gezegd te weinig oplevert. We zien als bureau daarom een duidelijke shift naar de inzet van Apps als business- en conversietools. Denk hierbij aan applicaties die werkzaamheden efficiënter maken, e-commerce ondersteunen en voorzien in dagelijkse behoeftes van de doelgroep. Goede voorbeelden hiervan zijn Apps als Yellowbrick om te parkeren en ONVZ voor het declareren van ziektekosten."

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie