Er is een publieksprijs en een vakjury-prijs toegekend aan twee goede doelen. De vakjury heeft vorige week 24 voor de vakjuryprijs geselecteerde uitingen onder de loep genomen. Deze genomineerden kregen deze zomer een plek in de krant. De vakjury koos daaruit de meest opvallende, meest effectieve en krachtigste advertentie.
Tijdens het vakjury-beraad bleken er zes uitingen favoriet te zijn:
-Nederlands Albert Schweitzer Fonds
-Nederlandse Brandwonden Stichting
-Nierstichting Nederland
-Greenpeace
-Oogfonds
-Reumafonds
De uiting van het Reumafonds sprong het meest in het oog bij de juryleden. De uiting bestaat uit twee handgeschreven, langzaam uitlopende regels. De manier waarop een van de effecten van Reuma wordt benadrukt is een klap in het gezicht, aldus de jury. Daarnaast heeft het Reumafonds goed gebruik gemaakt van het formaat van de advertentie, waardoor de uiting in een volle krant extra opvalt en dus aankomt bij de lezer. Reumafonds wint dus de juryprijs.
Voor de publieksprijs konden lezers hun favoriete advertentie kiezen via de site.
Ruim 63.000 mensen stemden, waarbij Wakker Dier met afstand door het publiek gekozen is als favoriete advertentie (18.346 stemmen).
De winnaars krijgen vier 2/1-advertentiepagina’s in NRC Handelsblad en nrc.next, ter waarde van 214.000 euro. De vakjury bestond dit jaar uit Vincent Mentzel, Rob van Vuure, Theo van Vugt, Hans Nijenhuis en Peter Vandermeersch.
De overige finalisten (klik op de afbeelding voor een vergroting):
Nierstichting:
Nederlandse Brandwonden Stichting:
NASF:
Greenpeace:
Oogfonds
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!