door Aygin Kolaei
In dezelfde zaal waar straks Kim Kardashian komt spreken, hebben de mannen James Kirkham en Jonathan Fraser van Holler hun Game Show Theory gepresenteerd.
Ondanks dat de zaal vooral was gevuld met Kim Kardashians-fans, hebben de mannen het publiek prima kunnen inpalmen met hun komische presentatie. Naast gelachen, hebben we vooral veel geleerd over hoe deze mannen Game Show’s bedenken die succesvol zijn.
Hun theorie bestaat uit '7 regels' die ook goed toe te passen zijn bij 'advertising campaigns'. Een korte opsomming:
1. Creëer een hoofdpersonage, iemand waar het verhaal over kan gaan en waarmee de doelgroep zich mee kan identificeren.
2. Bedenk een interessant verhaal met een human touch, neem bijvoorbeeld de achtergrondverhalen van de kandidaten bij Holland’s Got Talent
3. Realiseer je dromen, geef je idee een touch van surrealisme. Neem bijvoorbeeld de show 'Hole In The Wall', niemand die ooit in die posities staat? Toch?
4. Voeg subparts toe aan je verhaal die het interessanter maken. Denk bijvoorbeeld aan Weekend Miljonair waarbij je drie hulplijnen krijgt als je er even niet uitkomt.
5. Creëer cliffhangers, maak het spannend.
6. Bied de beste beloningen aan. Dit hoeven niet per se materiële dingen zijn, juist emotionele prijzen scoren nu goed. Denk aan de Bachellorette waarbij je een man cadeau krijgt.
7. Denk aan meer engagement layers. Bij The Voice of Holland kun je bijvoorbeeld passief het programma kijken vanuit huis, maar je kunt ook de app downloaden en live meestemmen.
Deze 7 regels hebben de mannen geholpen om te gekke Game Shows te bedenken en we moeten toegeven dat ze ook wel heel logisch klinken. Dus let’s try it!
Aygin Kolaei is social media strateeg bij IMA.
Lees meer over het 62ste Cannes Lions Festival in het Cannes Lions Dossier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!