Dat blijkt uit de luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en GfK over geheel 2014 in de doelgroep 20-49. Q-music en Radio 10 hebben het afgelopen jaar de grootste opmars gemaakt. Q-music ging van 12,5 naar 13,8 (index 110) en Radio 10 verdubbelde het marktaandeel van 1,9 naar 4,0 (index 211).
NPO 3FM was in 2014 de zender met gemiddeld het grootste marktaandeel van 17,0, maar daarmee verloor de publieke zender 0,8 procent ten opzichte van 2013 (index 96). Radio 538 zag het aandeel groeien van 15,7 naar 16,1. Ook Sky Radio en NPO Radio 2 wisten hun marktaandelen te vergroten.
Grootste verliezer is Radio Veronica dat naar een marktaandeel van 6,0 zakte (index 72). De zender begon in september aan een nieuwe koers en is nu onder Erik de Zwart opnieuw bezig wijzigingen door te voeren. Zowel Radio Veronica als 100%NL hebben last van de groei van Radio 10. 100%NL zag het aandeel in 2014 eveneens dalen.
10+
In 10+ was Radio 538 marktleider met gemiddeld 11,0 procent (was 10,5 in 2013). De zender liep daarmee weg van de concurrentie. Nummer 2 NPO 3FM zag het aandeel licht dalen naar 10,2 en nummer 3 Sky Radio bleef gelijk: 10,1.
Ook bij 10+ wisten Q-music (index 109) en Radio 10 (index 137) hun marktaandeel flink te vergroten.
De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.064 respondenten van 10 jaar en ouder. Adformatie biedt de cijfers in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49.