Ook de Church of England heeft YouTube ontdekt. Onder meer de aartsbisschop van Canterbury, Rowan Williams ziet de marketingpotentie van dit social network en heeft plannen om later deze maand videofilmpjes met zijn preken op YouTube te plaatsen.
De kerk hoopt zo een nieuw publiek te vinden en een nieuwe generatie aan te spreken.
De Church of England verloor tussen 2000 en 2002 maar liefst 100.000 kerkgangers, omgerekend zo'n 8 procent van de totale flock.
De leegloop is nu ietwat afgenomen, maar het aantal kerkgangers blijft laag. Daarbij bestaat het overgebleven publiek vooral uit bejaarden.
Met behulp van YouTube wil de Britse kerk vooral jongeren aanspreken. 'Het potentieel is enorm,' vertelt een woordvoerder van de Church of England. 'Je moet daar preken waar de mensen luisteren.'
De kerk zet ook nog een video op Youtube waarin andere kerken worden aangespoord om ook met hun tijd mee te gaan, en ideeën aan te dragen voor een ideeënbus, Fresh Expressions genaamd (een samenwerkingsverband tussen de Church of England en de Methodisten).
Er zijn sinds de start in 2004 al 300 plannen ontsproten uit dit interkerkelijke 'innovatieplatform' (oftewel missiepost op eigen bodem) zoals diensten in pubs, cafetaria's en bussen.
(via Daily Telegraph)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!