De free publicity was enorm, maar het marktaandeel deed het ook goed. De voetbalplaatjes, die klanten bij supermarkt Plus kregen bij 10 euro aan boodschappen, zorgden voor een hype.
Gisteren hield de verantwoordelijke marketeer bij Plus een verhaal over de sponsoring van de ere divisie, die de opmaat vormde voor de actie.
Gerrit Reugebrink is hoofd van de afdeling marketing management van de 200 Plus-winkels die er in Nederland zijn . Goed voor een marktaandeel van 5 procent en 1,5 miljard euro omzet.
Hij vertelt: 'De Plus-formule is altijd op zoek naar onderscheid. We zijn een echte actie-supermarkt. We zijn de eredivisie gaan sponsoren, omdat we van een locale held een nationale winkelformule wilden worden.'
Er was wel enige aarzeling, zegt de marketeer. 'We wisten niet hoe het zou vallen nu John de Mol de uitzendrechten had van de eredivisie. Zou het traditionele '7 uur Studio Sport-moment' ook op Talpa komen? We hadden ook weinig ervaring met sponsoring en wisten niet wat we konden verwachten. Bovendien ging Super de Boer opeens de KNVB sponsoren en we wisten niet of we nog onderscheidend konden zijn.'
Plus kreeg toegang tot de boarding in de stadions van de eredivisieclubs. Het logo kwam op de zogenaamde 'backdrops', de borden waarvoor de spelers verplicht geinterviewd moeten worden. En Plus kon klanten naar de stadions sturen waar ze trainingen konden bijwonen.
Reugebrink heeft echter vooral geprofiteerd van de mogelijkheid om het portretrecht van de voetballers te gebruiken. De spaaracties met de voetbalplaatjes werden een hype. Unilever deed hier overigens gretig aan mee. Merken als Mora werden, zonder prijskorting, gepromoot, maar de klant kreeg er wel extra voetbalkaartjes bij. Het liep storm.
Reugebrink toont zich erg tevreden over de resultaten van de sponsoring: 'Het is toch niet meer dan een middel om het merk bekender te maken en omzet te boeken. Als je kijkt naar de omzetontwikkeling in de periode van week 37 tot en met 52 2005 dan heeft de hele markt een plus gemaakt van 1,95 procent. Plus ging daar overheen en boekte een omzetstijging van 5,16 procent. In de eerste 11 weken van 2006 ging het nog beter. De markt plustte 1,76 procent, maar wij groeiden 7,63 procent. Dat is een enorme stijging.'
Met ouderwetse voetbalplaatjes.
Reugebrink: 'Tal van fabrikanten bellen ons nu en vragen ons wanneer de volgende voetbalpromotie komt.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!