Performance blijkt een breed begrip

Een aantal insights van Emerce Performance 2015.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door Stefanie Goddijn

Nou, werd ik even op het verkeerde been gezet. Ik verwachte op Emerce Performance 2015 in Pakhuis De Zwijger alleen maar leadverhalen, conversiesuccessen en programmatic ontwikkelingen.

Niets was minder waar. De plenaire dagopening was een presentatie van Kaylee King-Balentine van T Brand Studio New York Times over native advertising. Wel interessant om te horen hoe zij vanuit een journalistieke basis werkt aan het brengen van commerciële content. Maar wat nu de concrete performance was van “haar” campagnes? Wat leverde het nu op? Behalve een mooi verhaal? Nee, dat werd niet duidelijk. En natuurlijk snappen we wel dat branding er toe doet. Dat een verhaal authentiek en echt moet zijn en dat de consument/lezer serieus genomen moet worden, wil je daadwerkelijk je boodschap geaccepteerd krijgen. Maar of dat nu precies de kern van performance treft....

Dus op naar de volgende ronde. Na de plenaire sessie volgden 6 rondes met parallelle sessies

Een kleine selectie:

- De presentatie van Wehkamp over haar eerste programmatic campagne was volledig in overeenstemming met het thema van de dag. Twee grote learnings die Wehkamp aangaf was dat programmatic campagnes de silo’s branding en conversie met elkaar verbindt en dat er geen doelgroepen meer bestaan met vaste sociodemografische kenmerken, maar dat je doelgroep bestaat uit mensen die bepaald gedrag vertonen.
- Adlantic vertelde over de voor- en nadelen van het in/outsourcen van (programmatic) media-inkoop. Waarbij de conclusie was dat insourcing eigenlijk alleen realistisch is voor de grote adverteerder die voldoende budget heeft om capaciteit en techniek te financieren.
- Beslist.nl benaderde performance vanuit een heel andere invalshoek. Het platform bestaat uit het leveren van resultaat, namelijk het genereren van leads en sales voor haar adverteerders. Het was een interessant verhaal over het businessmodel waarbij het Beslist-platform via haar eigen winkelwagen de afrekening van verschillende webwinkels bundelt en zo ook inzicht heeft in het gedrag van lead naar klant, plus daar ook invloed op gaat uitoefenen. Performance verschuift vanuit hun optiek van een platform dat bezoekers/leads levert aan derde platformen, naar een eindplatform waarop de bezoeker een volledige afhandeling kan doen.
- De spreker van Instagram/Facebook vertelde vanuit de kracht van beeld over het succes van haar platformen. En performance was het feit dat er advertentiemogelijkheden zijn waar een vervolgactie op mogelijk gemaakt wordt (lees: click out naar de website van de adverteerder).
- Ligatus vertelde over het groeiende risico van adblockers en hoe de performance van adverteerder hierdoor wordt beïnvloed. Nogal dus, volgens Michel Hoekstra. Een hoger gebruik  van ad blockers leidt tot schaarste van advertenties en daarmee hogere prijzen.
Wat weer werd tegengesproken door de spreker van Fiksu. Nee hoor. Adblockers spelen op mobiel nog geen rol en op desktop bestaan ze al jaren. Niets om zorgen over te maken.

Kortom een dag die alle kanten op ging. Conclusie is dat performance een heel breed begrip is. Van programmatic tot content campagnes. Beide dienen iets op te leveren. Bij voorkeur aan elkaar gekoppeld, als randvoorwaarde om relevant te zijn en geaccepteerd te worden door de consument. Daarnaast wordt het hele campagnevoeren beïnvloed door factoren als adblockers die buiten de media en creatiekeuze bepalend kunnen worden voor (de kosten van) het resultaat.

Stefanie Goddijn is Digital Consultant / Team Lead l&;Oreal bij Zenithoptimedia

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie