Premium

Oxxio geeft consument de controle

Energieleverancier Oxxio speelt met een nieuwe campagne in op herkenbare situaties rondom energie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tekst Jaap van Sandijk

Ja, energie kost geld, veel geld. Maar Oxxio geeft je tools die je helpen de kosten te controleren. Met deze nieuwe boodschap is de energieleverancier dezer dagen naar buiten gekomen. Een boodschap die veel weg heeft van die van de Belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken.

‘Energie is voor huishoudens naast de huur of hypotheek vaak de hoogste last en veel mensen hebben het gevoel dat ze daar niks aan kunnen doen’, zegt Frank Schmid, directeur van de energieleverancier.

‘Veel partijen in de markt zeggen alleen maar dat ze de voordeligste zijn. Dat vinden we te kort door de bocht. Daarom hebben we consumenten geïnterviewd en hun grootste emoties in kaart gebracht. Angst voor de jaarrekening scoort het hoogst. Dergelijke emoties hebben we samengevat in ons totaal vernieuwde concept.’

Proactieve consument

Met de nieuwe campagne, waarin vijf filmische, deels in slow motion gemaakte tv-commercials de blikvanger zijn, wil Oxxio de selfdirected customer aanspreken en hem helpen zijn energiekosten te begrijpen.

Deze zelfstandige, proactieve consument krijgt naast een app met energiemonitor ook tools aangereikt, waaronder stand-by killers, radiatorfolie en een waterbespaarder. ‘Want’, zegt Schmid, ‘dit betreft een doelgroep die zelf controle wil hebben over zijn energierekening.’

Volwassen markt

Oxxio stapte in 2005 in de Nederlandse energiemarkt en schreeuwde sindsdien van de daken dat het voordelige energie leverde. De mascotte die hierbij werd ingezet, wordt na bijna tien jaar naar de achtergrond verschoven – maar below-the-line blijft hij aanwezig.

‘De energiemarkt is volwassen geworden’, verklaart Schmid. ‘Er is een grote groep consumenten die begrepen willen worden en dat doen wij met deze campagne. Daarmee raken we een andere snaar.’

Ludieke acties

Oxxio heeft nu 6,5 procent marktaandeel en wil daar binnen afzienbare tijd ruim 2 procent  aan toevoegen. Volgens Schmid een haalbare ambitie. ‘Vijftien procent stapt jaarlijks over, 85 procent dus niet. Er is genoeg te doen.’ Naast de tv-commercials wordt flink ingezet op online. ‘En er komen ludieke acties’, kondigt de directeur aan.

Moet Oxxio, dat in 2006 al met de slimme meter kwam, de selfdirected customer ook niet voorzien van mobiele toepassingen voor het controleren van zijn energiekosten? ‘We hebben al een mobiele oplossing waarmee de klant zijn energieverbruik kan inzien. En straks zijn we de eerste met een app waarmee je al je administratieve zaken kunt managen.’  

Dit artikel staat in Adformatie 10

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie