Overslaan en naar de inhoud gaan

Opiniesegment blijft dalen, sportbladen doen het goed

Het opiniesegment blijkt bij de laatste HOI-cijfers weer de grootste daler, de sportbladen zijn de grootste stijger. In totaal daalt het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

HP De Tijd keldert in het derde kwartaal van 2000 naar een oplage van 37.574 exemplaren. Dat is een daling van 32 procent. Ook De Groene Amsterdammer (-19 pct) en Vrij Nederland (-10 pct) verliezen. Elsevier blijft de groeier: 10 procent en 129.300 exemplaren. De categorie sportbladen stijgt met 5 procent, vooral dankzij Sportweek dat nu een oplage van 71.356 heeft (+41 pct). Ook 41 procent steeg Fiets Actief (44.692). In totaal steeg de oplage van het sportbladensegment met 5 procent. Vrouwenblad Elle is in die categorie de grootste stijger met 27 procent naar een oplage van 88.743. Glossy groeit ook hard: 26 procent en een oplage is nu 81.043 exemplaren. Dat is nog niet de helft van concurrent Beau Monde dat een lichte daling had (- 3 pct) naar 165.308. Santé doet het ook goed met een toename van 23 procent naar 90.679 exemplaren. Grote daler bij de vrouwenbladen is Elegance -15 pct naar 67.026). De mannenbladen Man, Men’s Health en Penthouse dalen allen met 13 procent in oplage. Playboy zit in de lift met plus 21 procent (oplage 103.493). Bij de gezinsbladen deed Plus het goed: een stijging van 23 procent ten opzichte van het derde kwartaal van ‘99 naar een oplage van 234.447. Dalers waren hier onder meer de VNU-titels Panorama (-10 pct naar 171.098) en Nieuwe Revu (-9 pct naar 121.781).

related partner content for mobile comes here

De dagbladen lopen pas sinds het vierde kwartaal van vorig jaar mee in de HOI- Meting. Als de oplage van het derde kwartaal 2000 vergeleken wordt met die van het 2e kwartaal kunnen seizoensinvloeden een rol spelen. Kijken we naar landelijke dagbladen dan stijgt De Telegraaf met 5,3 procent en 42.500 exemplaren en komt op 846.000. Ook Trouw doet het dan goed met + 3,1 pct. NRC Handelsblad ziet de oplage dalen met 2,3 procent en komt uit op 265.315.

HOI maakt overigens weer een aanpassing van de definities bij tijdschriften bekend vanaf het derde kwartaal 2000. Kernpunt van de aanpassing is het onderscheid tussen meetbaarheid tot de eindgebruiker en meetbaarheid tot het distributiepunt. Dan kunnen straks ook sponsored- en outletmedia toetreden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in