Opiniesegment blijft dalen, sportbladen doen het goed
HP De Tijd keldert in het derde kwartaal van 2000 naar een oplage van 37.574 exemplaren. Dat is een daling van 32 procent. Ook De Groene Amsterdammer (-19 pct) en Vrij Nederland (-10 pct) verliezen. Elsevier blijft de groeier: 10 procent en 129.300 exemplaren. De categorie sportbladen stijgt met 5 procent, vooral dankzij Sportweek dat nu een oplage van 71.356 heeft (+41 pct). Ook 41 procent steeg Fiets Actief (44.692). In totaal steeg de oplage van het sportbladensegment met 5 procent. Vrouwenblad Elle is in die categorie de grootste stijger met 27 procent naar een oplage van 88.743. Glossy groeit ook hard: 26 procent en een oplage is nu 81.043 exemplaren. Dat is nog niet de helft van concurrent Beau Monde dat een lichte daling had (- 3 pct) naar 165.308. Santé doet het ook goed met een toename van 23 procent naar 90.679 exemplaren. Grote daler bij de vrouwenbladen is Elegance -15 pct naar 67.026). De mannenbladen Man, Men’s Health en Penthouse dalen allen met 13 procent in oplage. Playboy zit in de lift met plus 21 procent (oplage 103.493). Bij de gezinsbladen deed Plus het goed: een stijging van 23 procent ten opzichte van het derde kwartaal van ‘99 naar een oplage van 234.447. Dalers waren hier onder meer de VNU-titels Panorama (-10 pct naar 171.098) en Nieuwe Revu (-9 pct naar 121.781).
De dagbladen lopen pas sinds het vierde kwartaal van vorig jaar mee in de HOI- Meting. Als de oplage van het derde kwartaal 2000 vergeleken wordt met die van het 2e kwartaal kunnen seizoensinvloeden een rol spelen. Kijken we naar landelijke dagbladen dan stijgt De Telegraaf met 5,3 procent en 42.500 exemplaren en komt op 846.000. Ook Trouw doet het dan goed met + 3,1 pct. NRC Handelsblad ziet de oplage dalen met 2,3 procent en komt uit op 265.315.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuHOI maakt overigens weer een aanpassing van de definities bij tijdschriften bekend vanaf het derde kwartaal 2000. Kernpunt van de aanpassing is het onderscheid tussen meetbaarheid tot de eindgebruiker en meetbaarheid tot het distributiepunt. Dan kunnen straks ook sponsored- en outletmedia toetreden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid