Het eID moet het huidige DigiD vervangen. Het DigiD- werkt met een inlognummer, wachtwoord en een sms’je ter verificatie. Een systeem dat relatief makkelijk te kraken is. Daarom wil de overheid dat er ook een fysiek bewijs komt, bijvoorbeeld in de vorm van een smartcard. In Nederland kunnen partijen als PostNL en KPN straks zo’n kaart gaan uitgeven. En als de Tweede Kamer de plannen goedkeurt, wil de overheid hetzelfde gaan doen.
De deadline die de overheid heeft gesteld voor invoering van het eID is gesteld op 2017, wanneer zij volledig digitaal wil zijn. Uiterlijk in 2015 zou er een pilot van start moeten gaan. Maar dat duurt de webwinkeliers veel te lang. De webwinkelsector zit met smart te wachten op een online identificatiesysteem waarmee alle Nederlanders snel en veilig kunnen inloggen bij overheden én bedrijven.
Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen deed tijdens zijn inleidende toespraak voor de traditioneel druk bezochte nieuwjaarsreceptie geen poging om zijn ongeduld te verbergen. In een dringende oproep aan het kabinet vroeg hij de verantwoordelijke Minister Kamp voort te maken met eID. Dit appèl kon nog diezelfde middag worden beantwoord door Bertholt Leefting, directeur generaal bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. De topambtenaar was opgeroepen als stand-in voor Minister Bert Kamp, die op het laatste moment moest afhaken vanwege het debat over de problemen rond de gaswinning in Groningen. Voor het publiek had een hij positief antwoord op zak: nog juni dit jaar zullen de eerste proeven met eID van start gaan. Als de pilot goed verloopt, brengt dit de invoering van het uniforme identficatiesysteem een grotestap dichterbij.
Webwinkeliers hebben zich al eerder uitgelaten als voorstander van een online identiteitskaart, waarmee de consument zich bij alle webshops kan identificeren. Ze hopen zo onder meer beter de leeftijd van klanten te kunnen controleren, wat bijvoorbeeld voor de verkoop van alcoholische dranken verplicht is. Daarnaast hoeven webshops straks niet meer bang te zijn dat een klant in het aanmeldingsproces zijn adresgegevens verkeerd invult, want inloggen kan gewoon via een account dat één keer is aangemaakt. Dit is ook een voordeel voor de consument. Die hoeft de verschillende inloggegevens bij diverse webshops niet meer te onthouden.’
Thuiswinkel.org zou graag hebben dat identiteitscontroles niet verlopen via webwinkeliers zelf, maar 'met hulp van gespecialiseerde digitale identiteit service providers, naar analogie van payment service providers', schrijft de thuiswinkelorganisatie in een persbericht. 'De digitale identiteit service providers leggen dan de verbindingen met (inter)nationale identiteitsgegevensverstrekkers voor de controle van leeftijd en (buitenlandse) afleveradressen.'
Op dit moment maken zo’n negen miljoen mensen gebruik van DigiD, meestal om slechts enkele keren per jaar in te loggen bij overheidsdiensten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!