Succesvolle ondernemingen van vandaag zoals Google en bijvoorbeeld Facebook of op Nederlandse schaal Marktplaats en Coolblue zitten front row in het snel veranderende online landschap en worden in betrekkelijk korte tijd ontzettend veel (beurs)waarde toegedicht. De bekende hockeystick spreekt dan ook tot ieders verbeelding en de stijgingen in groei en waarde lijken nagenoeg onbegrensd.
Waar veel .com ondernemingen tijdens de internethype van eind jaren negentig niet slaagden lijkt nu wel allemaal te lukken. Online heeft de wind goed mee. Om dit te duiden heb ik enkele grote verliezers van de internet hype, ook wel de .com bubble genoemd, vergeleken met enkele grote winnaars van nu.
Wat leren wij van de game changers van voor, tijdens en na de internet hype?
Hieronder een paar aansprekende voorbeelden vanuit de online hype periode 1997-2001 en de game changers na de hype 2008 tot nu.
Korting
Letsbuyit.com haalde 50,6 miljoen dollar op na beursgang in september 2000 en op 17 januari 2001 werd de aanvraag tot faillissement gedaan.
Groupon.com kwam rond 2010 met plannen om 480 miljoen dollar op te halen. De beursgang in november 2011 leverde Groupon 700 miljoen dollar op. In een jaar tijd duikelde de koers waar hij dit jaar weer opkrabbelt. De waarde van het bedrijf is medio oktober 2013 6.46 miljard dollar.
Schoenen en kleding
Boo.com de eerste grote online schoenen en kledingwinkel, wist 188 miljoen dollar in minder dan zes maanden te verbranden op een omzet van enkele tonnen bij een personeelsbestand van een slordige 400 mensen.
Zalando.com Er wordt gefluisterd dat er sinds de start in 2009 in twee jaar tijd al voor 100 miljoen euro in deze Duitse online schoenen retailer is geïnvesteerd. Doordat fashiontycoon Anders Holch Povlsen in augustus 10% van de aandelen kocht wordt het bedrijf op dit moment gewaardeerd op 2.8 miljard euro.
Social
Theglobe.com haalde eind jaren negentig bijna 30 miljoen dollar op. De totale waardering van theglobe.com was toen ruim 840 miljoen dollar.
Facebook.com door een veiling van aandelen in september 2011 van 32 dollar per aandeel was de totale waardering zo’n 83 miljard dollar. Ondanks de teleurstellende dagen, weken en maanden na de beursgang van mei 2012. Klimt de koers van het aandeel nu richting de 60 dollar en is daarmee de introductieprijs van 38 dollar ruim voorbij gestegen. De totale waarde ligt nu op ruim 127 miljard dollar.
Sites en blogs
Geocities.com was midden jaren negentig de eerste aanbieder van gratis sites met reclame voor de inkomsten en ging in 1998 naar de beurs met een geschatte totale waarde van rond de 900 miljoen dollar. In januari 1999 werd het bedrijf door Yahoo gekocht voor 3,6 miljard dollar, een ruime plus op de toenmalige schatting in waarde van rond de 2 miljard dollar, om vervolgens af te glijden en rond 2009 haar activiteiten te staken.
Tumblr.com heeft sinds de start in 2007 investeringsronden gehad van ruim 125 miljoen dollar en heeft ruim 13 miljoen blogs live over de hele wereld die tezamen een dikke 12 miljard pageviews per maand genereren. De totale waarde van Tumblr.com werd in 2011 geschat op een kleine 800 miljoen dollar. Yahoo bevestigde met de aankoop van Tumblr in mei 2013 dat de ruim 300 miljoen unieke bezoekers per maand veel waarde vertegenwoordigen, 1.1 miljard om precies te zijn.
Online warenhuis
Hot-Orange.com Een Nederlands voorbeeld in het lijstje waar Nesbic, Gorillapark en telecombedrijf Versatel eind jaren negentig ruim 2,7 miljoen euro in staken. Het bedrijf ging in 2001 failliet.
Wehkamp.nl Nog een Nederlands voorbeeld in het lijstje dat naar inzichten van Reuters een waarde heeft van Ruim 200 miljoen euro. Eigenlijk mogen wij Wehkamp niet helemaal mee rekenen, omdat ze als postorder al vele jaren bestonden. Partijen als Coolblue en bijvoorbeeld Thuisbezorgd zijn dan meer op hun plaats.
Wat valt nu eigenlijk op?
Had de wereld het eind jaren negentig over miljoenen, anno nu, nog geen 15 jaar later praten wij in miljarden en wanneer is ‘triljoen’ of als je in dollars droomt ´quintillion’ ingeburgerd?. Een staaltje ongekende hyper inflatie is wat er speelt rond merken, waarde en mensen. Veel zaken lijken een herhaling van zetten en we zijn geneigd weinig tot niets te leren van het recente verleden. Veel online spelers lijken ruim overgewaardeerd. Komt er een correctie en waar staat de volgende Google, Apple, Intel of Facebook op? Ik hoor het graag van u.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!