Online consument gebruikt vaker mobiel en koopt ook vaker bij buitenlandse webshops

42% van de Nederlander bestelt zijn spulletjes wel eens bij Aziatische webshops.

De online uitgaven van Nederlanders zijn inmiddels goed voor bijna een kwart (23%) van hun totale bestedingen aan producten en diensten. Naar verwachting loopt dit de komende vijf jaar op tot 35%, waarbij jongeren (15-34 jaar) zelfs 43% van hun uitgaven bij online partijen verwachten te besteden. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek dat GfK in opdracht van ShoppingTomorrow uitvoerde onder  ruim 5.000 Nederlanders.

Ook de online bestedingen aan food, nearfood- en health & beauty-producten (op dit moment de minst volwassen online markten) zullen een vlucht nemen. Het online aandeel in de bestedingen in deze categoriën zal naar verwachting meer dan verdubbelen.

Het online aandeel van food/nearfood, inclusief de dagelijkse boodschappen, groeit zelfs van 3% nu naar 18% in 2022. De meest genoemde reden om (nog) geen online boodschappen te doen, is de nabijheid van ruim gesorteerde supermarkten. Andere redenen om niet online te bestellen, zijn de wens om zelf versproducten uit te kiezen en de hoge bezorgkosten.

Mobile commerce is een grote driver achter de groei van het online kanaal. Van alle online kopers geeft bijna de helft (47%) aan weleens iets te kopen met een mobiele telefoon. Binnen de groep 15-34-jarigen ligt dit percentage zelfs op 70%. Onder deze groep verwacht 52% dat de mobiel over vijf jaar het belangrijkste online shopping device is.

Uitdagingen liggen er waar het gaat om gebruiksgemak en contentweergave. Onduidelijke foto’s zijn de belangrijkste reden voor mobiele kopers om af te haken (40%). Ook het invoeren van persoonlijke gegevens (37%) en het browsen op mobiele website (33%) levert problemen op. 

Azië  populairder
Het onderzoek laat ook ziendat Nederlanders steeds vaker bij buitenlandse webshops kopen. Vooral Azië is in trek. Van de Nederlandse consumenten heeft 42% wel eens iets gekocht bij Aziatische webshops (tegen 25% twee jaar geleden). Ook hier zijn jongeren de trendseeters; 56% van de 15-34-jarigen en 49% van de 35-49-jarigen shopt weleens bij Aziatische webwinkels.

Gebrek aan vertrouwen in de productkwaliteit van Aziatische webshops is de meest genoemde reden om daar niet te bestellen (33%). Desondanks verwacht een kwart van de huidige niet-kopers binnen vijf jaar hun bezwaren aan de kant te zetten en te worden verleid tot het plaatsen van een bestelling in Azië.

Download hier de rapportage van het GfK ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek 2017
 

Fotocredits: moovstock / 123RF Stockfoto

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie