In 2018 becijferde GfK een marginale groei van 0,2 procent. Nederland houdt daarmee gelijke tred met andere landen in Noordwest Europa. In Denemarken en België stijgt de omzetgroei minimaal, terwijl in Zweden en Noorwegen een daling van de groei is te bemerken.
Instore beleving
Volgens de prognoses herpakken deze landen zich komend jaar echter weer met een groei in de omzet. Voor Nederland geldt dit als enige Europese land niet. De Nederlandse detailhandel laat ook in 2019 een stagnerende groei zien (0,5%). Nederland blijft daarmee onder de gemiddelde omzetgroei in Europa, die door GfK op 2 procent wordt voorspeld.
De invloed van online winkelen speelt een grote rol tegenvallende prestaties van fysieke retail in Nederland, zegt Danny van den Burg, Retail Sales Lead bij GfK. “Fysieke winkels zullen goed moeten kijken hoe ze koperspubliek kunnen trekken via een aantrekkelijkere instore beleving en sociale interactie. Daarmee zouden ze zich mogelijk kunnen onderscheiden ten opzichte van het gemak, maar de onpersoonlijke ervaring, van online winkelen.’
Koplopers in winkelvloeroppervlak
Nederland blijft overigens wel in de top drie van Europese landen met de grootste verkoopvloeroppervlakte per hoofd bevolking, namelijk 1,60 m2. Alleen in België (1,66 m2) en Oostenrijk (1,62 m2) hebben consumenten meer vloer per inwoner ter beschikking. Het Europese gemiddelde ligt op 1,13 m2 in 2018, hetzelfde als het voorgaande jaar.
Het onderzoek “European Retail in 2019” analyseert trends en ontwikkelingen in 32 Europese landen en biedt onder meer een prognoese van de omzet van de detailhandel in 2019. De analyse neemt ook trends in het prijspeil van consumentengoederen mee, alsmede verkoopvloeroppervlakte en productiviteit. Een apart hoofdstuk belicht de situatie van de detailhandel in het Verenigd Koninkrijk.
Het onderzoeksrapport is beschikbaar als gratis pdf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!