Met een nipte meerderheid van vijf stemmen sloot Okke Punt deze week af als winnaar de verkiezing van de Adformatie Reclamemuziek Top-20. Met zijn lied 'Wat een dag' dat hij speciaal schreef voor Unox 'Soep in een zak', wist de 23-jarige singer/songwriter hij duidelijk een snaar te raken bij het reclame kijkende publiek.
Okke nam eerder deel aan het vierde seizoen van 'De beste singer songwriter', waar hij finalist was. 'Wat een dag' is zijn eerste Nederlandstalige liedje. Het nummer is inmiddels uitgebracht op single en te downloaden via iTunes en te beluisteren via Spotify, Apple Music en Deezer.
Had je ooit verwacht een heuse reclamehit te scoren met een lied voor Unox soep in een zak?
'Nou, ik heb altijd goede hoop gehad. Maar dat zoveel mensen het liedje zo tof zouden vinden, had ik echt niet verwacht.'
Hoe is het contact met TBWA/Neboko eigenlijk tot stand gekomen?
'TBWA/Neboko belde op een donderdag, of ik een liedje voor ze wilde schrijven. Dus zij hebben contact gezocht.'
En hoe heb je de samenwerking als singer songwriter ervaren? Krijg je genoeg ‘artistieke ruimte’?
'TBWA/Neboko stuurde mij de video met de vraag of ik een vrolijk Nederlandstalig liedje wilde schrijven voor onder het filmpje. Buiten de voorwaarde dat het Nederlandstalig en vrolijk moest zijn, hebben ze me eigenlijk helemaal vrij gelaten.'
Hoe moeilijk of makkelijk is het voor jou om het gevoel van een commercial in je lied terug te brengen?
'Dat gaat eigenlijk best wel makkelijk. Bij 'De beste singer/songwriter' kregen we veel van dit soort schrijfopdrachten, net als trouwens op de Pop afdeling van het Conservatorium. Dus je kunt wel zeggen dat ik redelijk geoefend ben.'
Wat is volgens jou de ‘essentie’ van goede reclamemuziek?
'Het gaat erom dat de muziek het gevoel van de reclame versterkt. In dit geval het gevoel dat het jongetje in de reclame van Unox overbrengt: springerig, vrolijk, enthousiast. Als het goed is, hoor je dat gevoel in mijn liedje terug.'
De opbrengst van het liedje komt in ieder geval goed van pas. Je hebt het nummer ‘Wat een dag’ nu ook zelfstandig uitgebracht. Krijg je daarbij nog support van Unox?
'De single is in eigen beheer uitgebracht, maar er is zeker steun vanuit Unox. Ze helpen bijvoorbeeld met het maken van de videoclip en de promotie.'
En voor de toekomst: wil je je nu gaan toeleggen op reclamemuziek, of moeten we dit zien als een eenmalig uitstapje?
'Een carrièreswitch is het niet, maar wat mij betreft blijft het niet bij een eenmalig uitstapje. Het liefst zou ik het schrijven van reclamemuziek willen combineren met mijn optredens en verdere muzikale werkzaamheden. Dus ik zou zeggen: kom maar op met die opdrachten!'