De voedingssector maakt nauwelijks werk van de strijd tegen overgewicht. Alleen Unilever en Kraft scoren goed, bericht Trouw vandaag.
De krant haalt de gegevens uit een Britse studie onder 's werelds 25 grootste voedingsbedrijven; tien levensmiddelenfabrikanten, tien winkel- en vijf restaurantketens.
Voor de studie, uitgevoerd door de City University in Londen, zijn de bedrijven beoordeeld op 28 punten.
Zo is onder meer nagegaan of bedrijven een anti-overgewichtbeleid voeren, hun producten gezonder maken en kinderen bij reclame ontzien.
Vooral restaurants trekken zich weinig aan van hun maatschappelijke rol. De oproep van de wereldgezondheidsorganisatie WHO om voeding gezonder te maken, lijkt hen te zijn ontgaan.
McDonalds doet nog het meest zijn best, Burger King het minst.
De koplopers in de voedingsindustrie, Kraft en Unilever, doen het evenwel veel beter. Die voeren op vrijwel alle punten beleid. Maar ook andere voedingsfabrikanten maken vorderingen.
Vaak is daarvoor, aldus de onderzoekers een culturele verklaring. Zo is in de VS de vrees voor juridische procedures een drijvende kracht achter de bereidheid om werk te maken van betere voeding, in Europa speelt vooral de angst voor reputatieschade.
De winkelketens bungelen tussen de restaurants en fabrikanten in. Koploper zijn Ahold en het Britse Tesco, zij voldoen aan de helft van de eisen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!