NUV-seminar: vier bloggers on a mission

'Iedereen uitgever! Wie is de weblogger: researcher, vakidioot, journalist-publicist of de nieuwe uitgever.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zie hier de titel van de 'round table' over weblogs dat donderdag 8 juni werd georganiseerd door de (UVW) van de Nederlands Uitgeversbond.

Een interessante bijeenkomst, niet in de laatste plaats omdat de uitgevers die in de zaal zaten, de mensen zijn die vanaf de zijlijn naar het bloggen kijken en zich afvragen wat zij met een weblog kunnen én moeten doen.

De vier sprekers: Frank Janssen van , Piter de Weerd, initiatiefnemer van , Gijs Vroom, adjunct-uitgever IT Portfolio bij , en Theo van Vugt, baas van dit weblog, predikten dus niet voor eigen parochie.

Ze zetten alle vier een gedegen verhaal neer en boden zo de uitgevers in de zaal een kijkje in de keuken van een weblog. Hun missie: de - toch wat behoudende ? uitgevers te overtuigen van de noodzaak voor webloggen.

Geen vetpot
Interessant voor uitgevers is natuurlijk de vraag: wat valt er mee te verdienen?

Middagvoorzitter hielp hen direct al uit de droom.
Het is (nog) geen vetpot. In Nederland zijn er op dit moment 500 duizend weblogs. De totale omzet verdiend met webloggen is ongeveer een miljoen euro. Reken uit je winst, maar niet heus.

Theo gaf in zijn praatje ook toe: wat verdiend wordt met een heel jaar MolBlog, is te vergelijken met één mageremaandomzet van Tijdschrift voor Marketing. Het werk dat in MolBlog wordt gestopt, staat eigenlijk niet in verhouding tot de opbrengsten. Maar het moet, met het oog op de toekomst.

Frank Janssen vertelde dat hij een deel van zijn vaste baan kon opzeggen vanwege inkomsten uit Frankwatching. Maar die inkomsten komen niet zozeer direct uit de site, maar indirect uit het aantal betaalde spreekbeurten dat hij vanwege het succes van Frankwatching houdt.

Toekomst
De vetpot blijft dus nog even uit. Maar, en dat is de boodschap die Gijs Vroom de toehoorders meegaf, stap ondanks de onzekere financiële toekomst, toch op tijd aan boord. Wacht niet te lang, want dan mis je de boot. Weblogs zijn de toekomst.

Vroom zei dat weblogs qua omzetmodel niet veel verschillen van 'gewone' websites.
Wees bewust van de waarde van goede zoekmachinemarketing, haal een deel van je omzet uit banners. Een andere optie is eventueel betaalde abonnementen op weblogs instellen.

Het is volgens Vroom belangrijk de kracht van verenigde webloggers niet te onderschatten. En de nieuwe acquisitiebureaus die aan het ontstaan zijn, kunnen in de nabije toekomst wel eens omzet van de uitgevers afsnoepen. Let daarop!

Frank Janssen had een tip voor de uitgevers. Maak in een bedrijf gebruik van mensen die op internet al bezig zijn met een persoonlijk blog. Janssen merkte dat op de communicatieafdeling van TPG Post waar hij werkt, veel medewerkers een persoonlijk blog hebben en TPG daarmee dus eigenlijk al kennis in huis heeft als het gaat om weblogs. Gebruik van die kennis bij het opzetten van een bedrijfsblog, drukte Janssen de mensen in de zaal op het hart. Deze bloggers kunnen de magische knop vormen om het geheel op te starten.
Opmerkelijk: het merendeel van deze bloggers op de TPG-communicatieafdeling is vrouw.

Een kijkje op de bezoekerslijst laat zien dat medewerkers van onder andere SDU, Kluwer, Reed Elsevier, VNU, Bohn Stafleu van Loghum zich hadden opgegeven.

En, wat mij opviel, in de zaal zaten relatief veel vrouwen. Een goed teken?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie