Tandpasta Prodent Day & Night is door de lezers van marketing-online's Top of Flop als Top bestempeld. De uiteindelijke stand:
Top 51 procent
Flop 49 procent
(totaal aantal stemmen:361)
Maar liefst 31 stemmers lieten op marketing-online.nl hun mening over het nieuwe product achter. Het Day & Night-concept blijkt nogal wat los te maken bij het internetpubliek!
Research International doet voor Tijdschrift voor Marketing overigens onderzoek naar de acceptatie van nieuwe producten bij de consument.
Het eerste onderzoek werd in september gehouden en was gewijd aan Prodent Day & Night. De bekendheid met Prodent Day & Night was toen nog pril. De consument die er voor het eerst mee werd geconfronteerd, nam een vrij positieve grondhouding aan.
Naast een neutraal oordeel van ruim de helft van deze groep stond per saldo een twee keer zo grote groep met een positief oordeel of verwachting als met een negatief oordeel of verwachting.
Onder de mannen die dit product voor het eerst zien, waren de verwachtingen in september relatief positiever dan onder de vrouwen.
De uitkomsten van het onderzoek zijn terug te lezen in het novembernummer van Tijdschrift voor Marketing.
De nieuwe Top of Flop is gewijd aan de introductie van Campina Melkschuim. Thuis makkelijk van je gewone kopje koffie een cappuccino of Wiener Melange maken, door direct uit de bus een laag melkschuim op de koffie te spuiten.
Steeds meer consumenten willen namelijk thuis ook lekkere cappuccino drinken, en deze spuitbus maakt dat volgens Campina een stuk simpeler.
Uit onderzoek van GfK bleek dat van alle koffie die buitenshuis wordt gedronken, 30 procent cappuccino is. Thuis is dat slechts 5 procent, inclusief zelf opkloppen. Voor retailers ligt daar dus een enorm potentieel, aldus Campina.
Leuk detail: voor deze introductie is (naast instore promotie en pr) puur gebruik gemaakt virale marketing. De website www.opdekoffiebijfrans is inmiddels meer dan 1 miljoen keer bezocht, en dat maakt deze virale campagne tot de meest succesvolle ooit in Nederland gehouden, zo zegt Frank van Tussenbroek, productmanager bij Campina's divisie Consumer Cream Products.
Bekijk de hele case op marketing-online.nl. Wat vinden jullie, top of flop?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!