Nederlandse retailer innoveert weinig in winkelcommunicatie

Retailers zijn behoudend als het gaat om visuele instore en outstore-communicatie in hun winkels.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit een kwalitatief marktonderzoek van Van Straaten onder 62 landelijke retailorganisaties. Van Straaten is specialist op het gebied van visuele communicatie.

Traditionele presentatietechnieken voeren nog steeds de boventoon in etalages en winkelinterieurs en dat is een gemiste kans&;, zegt directeur Niels Van Straaten. &;Er zijn zoveel meer mogelijkheden om de shopper te prikkelen. Door het gebrek aan innovatie blijft offline retail als onderdeel van de omnichannel-strategie onderbelicht, terwijl juist hier potentie ligt.&;

Door de toenemende concurrentie met online winkelen staat de traditionele retail voor een uitdaging om het winkelend publiek aan zich te binden. Juist door verrassend en vernieuwend om te gaan met visuele middelen, kan de winkelende consument getriggerd worden om een winkel te bezoeken en een aankoop te doen. Om erachter te komen welke vormen van visuele communicatie het populairst zijn en om het vernieuwend vermogen te toetsen, legde Van Straaten 62 bedrijven een aantal vragen voor.

Weinig innovatieve visuals
Uit het onderzoek blijkt dat de innovatie in de retail op het gebied van visuele communicatie beperkt is. Circa 85 procent van de ondervraagden gebruikt wel enige vorm van visuele communicatie. Maar 20 procent van de ondervraagden geeft direct aan ‘weinig tot geen gebruik te maken van innovatieve visuele communicatie.’ Als meest innovatieve media die worden gebruikt, worden led- en tv-schermen genoemd. Elementen als licht (97,3 procent) en beweging (35,1 procent) zijn in- en outstore aanwezig, maar dit geldt bijvoorbeeld niet voor interactie, iets wat door slechts 10,8 procent van de respondenten wordt toegepast. Ook trends in de visuals-markt, zoals interactie door middel van interactieve projecties of het gebruik van hologrammen, krijgen in Nederland nog weinig navolging.

Technologie speelt wel een steeds grotere rol bij Nederlandse retailers. Het gebruik van schermen, iPads en interactieve tafels wordt gebruikelijker. Dit past in de ontwikkeling naar omni-channelmarketing waarbij online en offline volledig worden geïntegreerd. Veel bedrijven maken geen onderscheid tussen hun verschillende kanalen, maar gaan voor één ultieme, consistente en naadloze merkbeleving van de klant. De fysieke winkel, als onderdeel van deze marketingstrategie, blijft een belangrijk contactmoment. Om de potentie ervan ten volle te benutten, moet meer en anders gebruik gemaakt worden van nieuwe visuele presentatietechnieken. 

Retail ten opzichte van etail
Retailexpert prof. dr. Cor Molenaar onderschrijft de conclusies van het onderzoek: &;Dit onderzoek laat zien dat retailers nog erg klassiek bezig zijn. Innovaties op de winkelvloer komen weinig voor. Klanten moeten juist getriggered worden. Pulses krijgen tijdens het bezoek aan een winkel. Dit kan door licht, geluid, geur maar ook door beweging, zoals video’s. Daarnaast is een verdere integratie met techniek door de koppeling van databestanden, beeld en smartphone mogelijk. Ook door zelf de smartphone te gebruiken tijdens het koopproces. Interactieve spiegels en augmented reality dragen bij door een grotere koopbeleving te creëren. Daarnaast kunnen door interactieve displays en digital signage klanten beter benaderd en getriggered worden dan door passieve posters. Retailers moeten niet alleen van het koopproces uitgaan, maar ook steeds meten wat succesvol is en wat niet. Dit onderzoek geeft een goede indicatie van wat er moet gebeuren in de markt.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie