Nederlandse drankenindustrie ‘enorm blij’ met gedaalde alcoholconsumptie onder jongeren

Alcoholgebruik onder 12-16-jarigen gehalveerd, Stiva spreekt van een ‘revolutie’.

Nederlandse scholieren drinken spectaculair minder vaak, minder veel en minder excessief. Dat blijkt uit het rapport ‘Veranderingen in middelengebruik onder Nederlandse scholieren’ van het Trimbos Instituut, dat deze week werd gepubliceerd. Daarin nam het instituut onder meer de ontwikkeling van alcoholconsumptie in de periode 2003 – 2015 onder de loep. Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), de belangenbehartiger van de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken, zegt enorm blij te zijn met deze ontwikkeling.

Extreem minder
Volgens de directeur van Stiva, Peter de Wolf (foto), is het feit dat er zich een revolutie heeft voltrokken in de drinkcultuur bij Nederlandse jongeren. De Wolf: ‘Over een periode van iets meer dan tien jaar is de gemiddelde Nederlandse jongere extreem minder veel en minder overmatig gaan drinken.’

Een glas
In 2003 had 84 procent van de Nederlandse leerlingen van 12 t/m 16 jaar ooit gedronken (een glas). In 2015 is dit gehalveerd naar 43 procent. Alcoholconsumptie in de laatste maand (dus actuele consumptie) is gedaald van 55 procent in 2003 naar 23 procent in 2015.

Aangeschoten jongeren
Verder concludeert het onderzoek dat dronken – en aangeschoten zijn, steeds minder vaak voorkomt. Het gaat om een daling van 19 procent in 2003 naar 11 procent in 2015. Het percentage jongeren dat de afgelopen maand wel eens een keer 5 of meer glazen tijdens een gelegenheid heeft gedronken, is gedaald van 39 naar 16 procent.

Houding van ouders
Één allesomvattende verklaring voor deze ontwikkeling is lastig te geven, zegt De Wolf. ‘Jongeren gaan – net als volwassenen – steeds bewuster om met gezondheid en leefstijl. Dit heeft bijgedragen aan de verbeterde resultaten, samen met een betere handhaving van de verkoopleeftijdsgrenzen, campagnes vanuit overheid en bedrijfsleven en een andere houding van ouders ten opzichte van alcohol en overmatig drinken. De stijging van de leeftijdsgrens van 16 naar 18 jaar is pas ingegaan in 2014 en is dus niet zozeer de oorzaak, maar meer een sluitstuk op de ontwikkeling die we al vanaf 2003 hebben gezien.’ Stiva hoopt dat de positieve trend zich doorzet. ‘Dit vergt blijvende aandacht, inspanning en samenwerking van álle betrokkenen’, zegt De Wolf, ‘vanuit Stiva zetten we ons werk van de afgelopen decennia hierbij voort: toezien op verantwoorde alcoholmarketing en voorkomen van blootstellen van alcoholmarketing aan 18-minners.’

Beeld: 123rf

Stiva over Stiva
Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert Stiva een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie