De Epica Awards werden dit jaar uitgereikt in Berlijn. De awardshow staat bekend als de enige creatieve prijsuitreiking, waarin campagnes worden beoordeeld door internationale vakpers.
In totaal deden 585 bureaus uit 75 verschillende landen mee om de prijzen en werden er vier Grand Prix Awards uitgereikt. BBDO werd uitgeroepen tot Network of the Year (43 awards), AdamandeveDDB werd uitgeroepen tot Agency of the Year (14 awards) en het land dat de meeste nominaties verzilverden bleek het Verenigd Koninkrijk (51 awards).
Oranje boven
Eén Grand Prix gaat mee naar Nederland, J. Walter Thompson Amsterdam won een Grand Prix in de categorie Digital met hun ElaN-campagne 'Taste the Translation'.
Bas Korsten, executive creative directeur J. Walter Thompson Amsterdam, reageert opgetogen na de winst: 'Het is natuurlijk een hele opgave voor een klein online vertaalbureau om de strijd aan te gaan met de Goliath van de online vertalingen: Google Translate. De enige manier waarop we ze konden verslaan, was door het kwaliteitsverschil tastbaar te maken. Of, liever gezegd, eetbaar. De online video van het experiment overtuigde een heleboel mensen om eens de nieren van ElaN Languages te proeven. En dat was precies wat we wilden bereiken.'
In totaal viel Nederland nog zeven negen keer in de prijzen:
Consumer Direct
"Taste the Translation"
AGENCY: J. Walter Thompson Amsterdam
CATEGORY: DIGITAL
AWARD: Gold
ADVERTISER: ElaN
Alcoholic Drinks
"If Carlsberg did Haircuts"
AGENCY: 72andSunny NL
CATEGORY: Alcoholic Drinks
AWARD: Silver - Film
ADVERTISER: Carlsberg
Telecommunication & Public Services
"Taste the Translation"
AGENCY: J. Walter Thompson Amsterdam
CATEGORY: Telecommunication & Public Services
AWARD: Silver - Film
ADVERTISER: ELAN
Media Innovation - Alternative Media
"Canon Gig App"
AGENCY: MediaMonks / Uncle Grey
CATEGORY: Media Innovation - Alternative Media
AWARD: Silver
ADVERTISER: Canon
"Canon Gig App"
AGENCY: MediaMonks / Uncle Grey
CATEGORY: Apps
AWARD: Silver
ADVERTISER: Canon
Fashion, Footwear & Personal Accessories
"It's a big world. Go run it."
AGENCY: 180 Amsterdam
CATEGORY: Fashion, Footwear & Personal Accessories
AWARD: Bronze - Film
ADVERTISER: Asics
Online Campaigns - Business to Business & Corporate
"Recruiting interns via Airbnb"
AGENCY: Havas Boondoggle Amsterdam
CATEGORY: Online Campaigns - Business to Business & Corporate
AWARD: Bronze
ADVERTISER: Havas Boondoggle Amsterdam
De complete lijst winnaars is hier te vinden.
Update 10:45
MediaMonks blijkt nog twee keer in de prijzen te zijn gevallen, in samenwerking met het Belgische bureau DDB Brussels. Het productiebureau won met de Base-campagne 'PhoneAddres' een gouden Epica in de categorie 'Apps' en een bronzen Epica in de categorie 'Creative Technology'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!