Nathalie Peters: 'Creatieve partijen moeten zich meer verdiepen in technologie' 

Wayne Parker Kent interviewde in hun podcast The Brief deze week Nathalie Peters, Head of Digital Transformation bij IPG Mediabrands en voorzitter bij IAB Nederland. Het thema: creativiteit in combinatie met technologie. 

In het gesprek deelt Peters haar visie op nieuwe creativiteit, vertelt ze over de digitale transformatie bij IPG en legt ze uit wat IAB Nederland voor de branche betekent. 

Nieuwe creativiteit in Nederland
Peters roemt in het gesprek het Nederlandse niveau op het gebied van design en productie. De keerzijde is volgens haar echter dat bureaus een vertaalslag moeten leren maken van technologie naar creatie. ‘In technologie zijn er twee ontwikkelingen. Op het gebied van tooling als VR, wearables en internet of things, en op het gebied van data zoals programmatic, algoritmen en AI. Ik vind dat creatieve partijen zich meer moeten verdiepen in deze technologieën en moeten leren hoe je hier optimaal mee omgaat.’ 

Haar advies is om een technologische trendwatcher in je organisatie te benoemen. ‘Correcte kennis van mogelijke technologische ontwikkelingen in ons vak geeft inspiratie en is een bron van creativiteit. In een grote organisatie verzaakt een scherpe blik daarop snel.’ Dat betekent alleen echter niet dat elke hype omarmd moet worden, benadrukt Peters. ‘Test nieuwe technologieën, ontwikkel een partnership met een klant en kijk wat het brengt. Voor de ene klant werkt bepaalde technologie wel, maar voor de ander niet.’ 

Digitale transformatie bij IPG 
Het gezegde ‘practise what you preach’ gaat volgens Peters zeker bij haar werkgever IPG Mediabrands op. ‘De afgelopen jaren is het aantal digitale specialisten bij ons vervijfvoudigd.’ Ook intern stond Peters aan de wieg van een hoop transformaties. Zoals de ontwikkeling van digitale specialismen, innovatietrajecten en change management. ‘De processen van mediabureaus waren best outdated. Dat hebben we de laatste jaren ook aangepakt. Zaken zijn geautomatiseerd.’ 

Peters ziet ook de wensen van de klant veranderen: van specialistische bureaus naar een meer geïntegreerde aanpak. ‘Wij hebben daarom inmiddels ook een aantal creatieven in-house. De focus ligt nu op het ontsluiten van al onze en klanten hun data om creatieven en analisten op basis van nieuwe insights campagnes te laten formuleren.’ 

Wat doet IAB Nederland? 
Naast haar werk bij IPG is Peters ook voorzitter van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital advertising en marketing innovatie. ‘Ons doel is om digitale groei te versnellen. Dat doen wij door structureel bij te dragen aan de kwalitatieve ontwikkeling van de markt.’ Dit uit zich in verschillende speerpunten zoals onderzoek naar de meest efficiënte digitale transformatie processen, currency’s in afrekenmodellen en privacy en legislation. 

Dat laatste punt brengt Peters op een onderwerp wat momenteel hoog op de agenda staat bij het IAB. Eerder in The Brief spraken host Mark Schoones en co-host Frank Goren er al over: de GDPR-wetgeving. Peters: ‘In het kader van de vorige wetgeving, de cookiewetgeving, konden we nog veel lobbyen. Dat kunnen wij bij de GDPR-wetgeving niet. Het is aan ons om adverteerders en publishers te informeren over wat ze moeten doen om hun informatiestromen op orde te krijgen. Geen enkel bedrijf zit te wachten op die boete.’ 

Verder nog in deze aflevering
Het nieuws in The Brief gaat deze editie over de nieuwe sponsormogelijkheid op Giphy, de nieuwe campagne van Volvo waarin creativiteit en technologie goed samenkomt en de angstaanjagende contentstrategie van Trump.

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent.

De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store en alle overige podcast apps.

Lees de shownotes hier

Adformatie is mediapartner van The Brief

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie