Uit onderzoek van bureau Gartner blijkt dat consumenten moe zijn van de hoeveelheid opties op hun phone en de voorkeur geven aan minder apps en meer aan stemgestuurde virtuele assistenten.
Gartner ondervroeg ruim 3.000 mensen met een mobiel in de Verenigde Staten, China en het Verenigd Koninkrijk en zag een kleine maar significantie verandering in het app-gebruik. Volgens het onderzoeksbureau is dit een teken dat consumentengebruik in de nabije toekomst zal veranderen.
Gebruik van video-apps daalde met vier procentpunt tussen 2015 en 2016.
Kaarten-apps zagen ene daling in gebruik met drie procentpunten, socialemedia-apps twee procentpunten.
Messaging-apps werden juist vaker gebruikt (drie procentpunten), net als shopping- en personal assistent-apps (4 procentpunten).
Gewoon te veel
Reden voor het verminderde gebruik van apps is volgens Gartner dat er domweg te veel zijn. Uit ander Gartner-onderzoek blijkt dat ook de interesse in nieuwe apps daalt. Ze besteden liever hun tijd aan de apps die ze al hebben.
Werkt sneller
Mensen gebruiken steeds vaker digitale assistenten omdat dat sneller werkt. Mensen stellen liever even snel een vraag dan dat ze moeten nadenken over welke app ze moeten gebruiken voor een antwoord op hun vraag, of oplossing voor een probleem.
In China is de trend richting messaging-apps al langer duidelijk. Consumenten gebruiken WeChat en Weibo voor hun digitale behoeften.
Facebook is hard op weg om consumenten in het Westen te binnen met Messenger en WhatsApp, zo schrijft TechCrunch.
Bron: TechCrunch