In Beachclub Vooges in Zandvoort werden woensdag behalve de prijs voor Marktonderzoeksbureau van het Jaar ook vier andere MOAwards uitgereikt.
Bureauonderzoeker van het Jaar werd Lucas Hulsebos van DVJ-Insights. Paul Jansen van Foot Locker Europe werd Bedrijfsonderzoeker van het Jaar, en Anouk Willems van Insight Consulting ontving de Young Talent Award. De Wetenschapsprijs ging naar Jonne Y. Guyt en Els Gijsbrechts (Universiteit van Tilburg).
‘Bureau van deze tijd’
De jury noemt Validators ‘echt een bureau van deze tijd’. Het bureau was vorig jaar al een verrassende outsider voor de titel en toont volgens de jury forse ambities. ‘Ze werken waar nodig samen met andere bureaus, wisselen kennis uit met universiteiten en presenteren zich nadrukkelijk aan de buitenwacht, onder andere bij Esomar.’
Ook genomineerd dit jaar waren Blauw (Rotterdam) en Beautiful Lives (Hilversum).
Nieuwe onderzoeksinstrumenten
Bureauonderzoeker van het Jaar Lucas Hulsebos (DVJ-Insights) versloeg medegenomineerden Walter Limpens (Neurensics), Kjell Massen (Ruigrok | NetPanel).
Hulsebos, in 2008 de eerste winnaar van de MOAward, houdt zich vooral bezig met de ontwikkeling van nieuwe onderzoeksinstrumenten die het ‘waarom’ analyseren in plaats van alleen observeren of meten.
Uit zijn koker kwam onder andere een nieuwe methode van merkonderzoek.
Geavanceerde tools
Bedrijfsonderzoeker van het Jaar Paul Jansen, market research manager bij Foot Locker Europe, bouwt volgens de jury ‘consequent aan een pakket van geavanceerde onderzoekstools en heeft daarbij vooral aandacht voor nieuwe vormen van registratie van onbewust gedrag van de consument’.
Ook genomineerd waren Marjolein Mens (Efteling), Annemiek Temming (Danone).
Klanten helpen
MOA Young Talent Award-winnaar Anouk Willems is bij InSites Consulting verantwoordelijk voor innovatie en ontwikkelde afgelopen jaar onder meer een nieuwe propositie voor Ongoing Consumer Consulting Boards.
Daarmee toont ze volgens de jury aan veel oog te hebben ‘voor hoe je de klant kunt helpen impact te genereren met inzichten’. Ook genomineerd waren Celeste Miller (TottaBrandLab), Marc Tollens (KLM).
Planning (prijs)promoties
De MOA Wetenschapsprijs 2015 is voor het artikel ‘Take turns or march in sync? The impact of the national brand promotion calendar on manufacturer and retailer performance’, van Jonne Y. Guyt, en Els Gijsbrechts (Universiteit van Tilburg).
Het winnende artikel gaat over de planning van (prijs)promoties bij retailers. Er is met name gekeken naar de vraag of dergelijke promoties gelijktijdig bij verschillende retailers moeten plaatsvinden (‘in sync’) of dat de tijdstippen juist moeten verschillen (‘out of tune’).
Ook genomineerd: ‘The extended transportation-imagery model: a meta-analysis of the antecedents and consequences of consumers’ narrative transportation’(Tom van Laer, Ko de Ruyter, Luca M. Visconti, Martin Wetzels), en Dynamic effects of social influence and direct marketing on the adoption of high-technology product’(Hans Risselada, Peter C. Verhoef, Tammo H.A. Bijmolt).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!