Met het bericht dat Havas Volvo wereldwijd verloor aan Grey Londen, verloor dochterbureau Arnold Amsterdam in één klap zijn bestaansrecht. Arnold zat sinds 2010 in Amsterdam. Eerst als onderdeel van Team Volvo, samen met Euro RSCG 4D en het Chinese Sapient Nitro. In de zomer van 2012 herlanceerde Arnold Amsterdam zichzelf als zelfstandig bureau, met Volvo als (eigen) klant en later ook kledingmerk Stüssy als klant. Nu anderhalf jaar later is de vestiging van Arnold Worldwide, dat in Boston zit, opgeheven.
In een interview eerder dit jaar stelde de toen aangestelde Amerikaanse executive creative director Paul Stechschulte: ‘Wij zullen voor onze “founding client” Volvo echt weer dingen moeten gaan maken, zoals Euro RSCG 4D dat eerder voor Volvo deed. Hun Life on Board-campagne was online vernieuwend. Er is daar veel veranderd, met een nieuwe hoofdontwerper. Veranderingen in de auto-industrie duren alleen wat langer, begin 2015 zullen er nieuwe modellen worden gelanceerd.’
Einde verhaal
Zover kwam het dus niet. Volgens een inmiddels oud-medewerker (van de in totaal 30) is er te laat geïnvesteerd in new business. ‘Er zat een goed team, maar als je “dragende” klant wegvalt, is het einde verhaal.’ Niemand van de oude leiding, of vanuit Boston wilde verder reageren.
Met de andere, lokale dochters Havas Media, Boondoggle (met digitale roots) en met name Havas Worldwide Amsterdam – alle net als Arnold Amsterdam voorheen gevestigd aan de Sarphatistraat – gaat het ‘prima’, aldus ceo Rob van Beek.
‘We hebben dit jaar PostNL voor de zakelijke markt geacquireerd, evenals de internationale accounts van drankmerk Black & Bianco en beleggingskantoor Flow Traders. Daarnaast kondigen we binnenkort een retailketen aan als nieuwe klant en zitten we in een internationale pitch voor CenterParcs.
‘Het klopt dat wij veel dealerwerk en adaptatiewerk doen voor klanten als Peugeot en Citroën. Wij produceren zelfs extreem veel communicatie. Maar dat is wel de basis, de dobber voor new business. Het geeft ons de rust om creatief te ondernemen. Die flexibiliteit is essentieel in deze tijd.
‘Of wij als netwerkbureau van bovenaf niet enorm in de gaten worden gehouden? Iedereen staat onder druk, vanwege de krimpende budgetten van klanten. Maar nee, niet overmatig. Havas stelt juist steeds vaker lokaal ondernemende managers aan, die de identiteit van Havas ter plekke moeten versterken. Wij krijgen de ruimte om een lokaal gezicht te creëren.’
Verlies en winst
De onrust bij Havas Worldwide begint al bij de managementstructuur wereldwijd. Zo werden er hier en daar wat nieuwe rollen gecreëerd (twee co-presidents), vertrokken er vooral in de VS belangrijke mensen (zoals de New Yorkse topman Lee Garfinkel) en zou er onduidelijkheid zijn over wie aan wie rapporteert. Ook wordt de promotie van Yannick Bolloré – zoon van de grootaandeelhouder Vincent – met argusogen gevolgd. Hij neemt het binnenkort over van zijn vader als chairman.
Ondertussen moet Havas ook vrezen dat het een deel van het omvangrijke Reckitt Benckiser reclame-account verpeelt, omdat het Britse concern de merken Finish, Airwick, en Clearasil in de review gooit. Reckitt Benckiser houdt bovendien een review van het 1,3 miljard dollar tellende media-account. Havas behoudt daar wel een gedeelte van, maar moet het account sinds december delen met drie andere mediabureaus.
Daarbij werd ook nog een deel van de Pfizer-business verloren (reclame), Dell en Exxon in de Verenigde Staten en Volvo Car Group wereldwijd. Wel is er ook winst: Carrefour, Del Monte, Bacardi en Iglo zijn nieuwe klanten bij Havas Worldwide.
Update: Na verschijning van dit artikel in Adformatie 1, 10 januari 2014, werd bekend dat David Jones, wereldwijde ceo van Havas en Havas Worldwide, het bedrijf heeft verlaten.
De laatste campagne ('Rearview') van Arnold Amsterdam voor de Volvo XC60.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!