‘Steen’ versus online wordt steeds minder een punt van discussie als merken meer en meer aan omnichannelretail doen, schrijft The Guardian.
De krant haalt als voorbeeld de fysieke retailconcepten van eBay en Amazon aan en meldt dat Google ideeën heeft een met een museumachtig conceptwinkel in New York.
Apple, Nike en Burberry doen het al een tijdje, maar The Guardian schrijft dat niet alleen high-end en sportmerken experimenteren met concept stores.
Zo is er in New York de conceptwinkel Story, dat retail gebruikt als mediavorm. Story beoordeelt iedere maand de merchandise in de winkel en zorgt ervoor dat een merk het sponsort.
Gigant General Electric heeft het bijvoorbeeld deze maand gedaan. Ze hebben het thema 'cool'geadopteerd om zo hun product, een ‘smartphone-controlled air conditioning’-apparaat te laten zien.
Het bedrijf krijgt geen deel van de omzet uit de Story-winkel.
Long tail
Een product vertelt een groter verhaal dan slechts een transactie, meent GE. ‘In Story heeft elk product een long tail-verhaal.’
GE wil het hele verhaal van hun producten vertellen via het product, de handel en de beleving.
Nike deed dat al eerder met NikeLab waarmee het innovatief design laat zien, net als hoe het merk met andere vernieuwers samenwerkt.
Zes winkels gebruiken dezelfde designprincipes als die van de Nike-producten, met extra aandacht voor duurzaamheid en functionaliteit.
Op deze manier probeert het merk de fysieke en online retail te promoten en consumenten meer digitaal betrokken te maken.