A-merken laten wederom minimale groei zien, maar successen zijn er ook

Met een plus van 0,2 procent, laten de 100 grootste A-merken in Nederland opnieuw nauwelijks groei zien.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De supermarktomzet van de 100 grootste A-merken is het afgelopen jaar met 0,2 procent gegroeid. Daarmee leverden zij in 2014 een omzet op van 7,9 miljard euro en dat is bijna een kwart van de totale supermarktomzet. Dat meldde marktonderzoeker IRI vrijdag, die elk jaar de prestaties van A-merken meet.

In 2013 was die groei met 0,3 procent ook al minimaal. In 2011 lag de groei van de supermarktomzet van de top 100 nog ruim boven de 2 procent. Sindsdien is sprake van een dalende trend.

De verklaring van IRI is dat A-merken steeds meer ook elders te koop zijn en vaak tegen lagere prijzen. Een andere oorzaak is het gebrek aan innovatie.

Een voorbeeld van geslaagde innovatie die IRI noemt, is Radler. Dat is een mengsel van bier en limonade. De marktonderzoeker: &;Dat heeft ervoor gezorgd dat de supermarktomzet van vrijwel alle biermerken is gegroeid.&;

Het grootste A-merk in Nederland in 2014 was Marlboro met een supermarktomzet van 399 miljoen euro. Het sigarettenmerk verdrong Campina van de eerste plaats. Het zuivelmerk staat nu op 2 met een omzet van 385 miljoen euro. Douwe Egberts (309 miljoen euro), Coca Cola (294 miljoen euro) en Heineken (246 miljoen euro) zijn de nummer 3, 4 en 5.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie