Vijf jaar geleden introduceerden Aldi de eerste A-merken bij Aldi. Distrifood concludeert na een analyse de impact hiervan beperkt is.
Het medium deed een rondvraag langs bij verschillende betrokkenen. Onderzoeksbureau IRI bekeek de omzet van de betrokken A-merken in de supermarkten en concludeert dat er weinig effect qua groei is te zien.
De retailer zag ook geen verminderende neergang in marktaandeel door de verkoop van A-merken. Sjanny van Beekveld, business insight director IRI tegen Distrifood: ‘We hebben een analyse gemaakt en daaruit blijkt dat één van de betrokken A-merken slechts 1 procent van de omzet via Aldi haalt.’
Distrifood noemt dit opmerkelijk omdat het marktaandeel van Aldi in 2016 rond de 7 procent ligt.
De opname van A-merken in het Aldi-assortiment heeft een beperkte invloed heeft op de prijsstelling van het betrokken A-merk in Nederland.
Distrifood: ‘Grosso modo veert Aldi netjes mee met prijsfluctuaties in de markt. Door geen strak prijsbeleid op A-merken te voeren, lijkt Aldi zichzelf in de vingers te snijden. De prijsafstand ten opzichte van het reguliere assortiment is hierdoor immers groot.’
Wat ook niet helpt, is dat de Duitse retailer de producten in grotere verpakkingen verkoopt. Consumenten lijken hiervan niet het voordeel te zien, ze denken dat het duurder is.
Retailnews schrijft dat er al A-merken zijn, zoals Red Bull, die inmiddels niet langer te koop zijn bij Aldi. De supermarktketen zelf aan de site weten ‘voor het A-merkenaanbod te kijken naar de behoefte van de klant. “Dit aanbod wordt continu geoptimaliseerd”.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!