Internet Retailer, onderdeel van het in Chicago gevestigde Vertical Web Media, voerde onderzoek uit onder 302 retailers. 95% van de respondenten gaf aan bezig te zijn het vergroten van het opt-in bestand met naar verwachting meer dan 50% meer adressen, 65% van de respondenten gaf aan het aantal e-mail campagnes te zullen verhogen. De belangrijkste doelstellingen van deze retailers zijn: het verhogen van de online sales, customer retention en het werven van nieuwe (bij voorkeur multi-channel) klanten. 2,7% van de respondenten weet niet waarom zij aan e-mail marketing doen (!)
De resultaten die de gemiddelde retailer hiermee boekt zijn echter teleurstellend. Iets meer dan de helft van hen boekt enigszins acceptabele delivery rates (80% of meer) en een zelfde aantal behaalt click-through rates van 3 tot 15%. Samen met een openings rate van 10 tot 24% komt het erop neer dat bij de helft van de respondenten de conversion rate varieert van 1% tot 4% en nog geen 5% van de respondenten conversion rates behaalt van meer dan 10%. Samengevat: goede resultaten worden nauwelijks behaald.
Het onderzoek zegt niets over de boodschap en het aanbod in deze e-mail campagnes maar het beeld zal weinig verschillen van dat in Nederland: conversiegerichte hard-sell aanbiedingen die met een beetje geluk getarget zijn op demografische gegevens en historisch (koop)gedrag maar niet of nauwelijks inspelen op toekomstige wensen, behoeften en doelgroeptrends. Zolang retailers daar geen verandering in brengen heeft het uitbreiden van e-mail lists en marketing campagnes weinig zin en bieden de eerdergenoemde alternatieve kanalen meer soelaas.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!