De omzet van RTL (voorheen RTL Nederland) kwam in het eerste halfjaar uit op 236 miljoen. Dat is 10 miljoen meer dan vorig jaar in dezelfde periode. Dat is positief gezien het feit dat ook RTL last heeft van de dalende kijktijd en overall afnemende reclameomzet.
De EBITDA daalde wel - al was het licht - van 31 naar 30 miljoen euro.
Over het hele vorige jaar waren de cijfers ook positief.
Tv-zenders
Volgens RTL presteerden de Nederlandse tv-zenders stabiel in kijkaandeel. Alleen RTL 7 was ten opzichte van vorig jaar minder in trek. De nieuwe 24-uurs zender RTL Z was goed voor een aandeel van 0,6 procent.
Video views
In video behaalde RTL 707 miljoen views (inclusief YouTube) in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat is een groei van 75 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. The Bold & The Beautiful, Divorce en videocontent rond GTST was daarbij het populairst. Eerder dit jaar nam RTL een belang in online kanaal Stuk TV.
Habets
Bert Habets, ceo RTL Nederland zegt over de halfjaarcijfers 2016: 'De volgende stap in onze strategie om niet alleen aanwezig te zijn op alle schermen maar ook te investeren in het nieuwe kijken, is relevanter dan ooit. Met Videoland en de RTL MCN hebben we een sterk fundament gelegd in nieuwe markten, dat ons de ruimte geeft om verder te groeien. Het is zaak dat we de consument centraal blijven zetten bij alles wat we doen. Hiervoor wordt een steeds groter beroep gedaan op onze creativiteit, flexibiliteit en ons ondernemerschap. Het lef hebben om dingen anders te doen met als doel het meest innovatieve en verrassende mediabedrijf van Nederland te zijn. Met de beste lokale content.'
Internationaal
RTL Group behaalde in de eerste zes maanden van 2016 een omzetgroei van 3,2 procent. Ook de EBITA steeg: 8,6 procent. De grote krachten achter deze groei waren Groupe M6 en Mediengruppe RTL Deutschland.