Het totaal aantal getoonde impressies tot en met september komt uit op 24,4 miljard, zo blijkt uit de MediaScience Exchange Barometer. Desktop heeft hierin een aandeel van 87,4%. Tablet en mobiel zakken allebei met ongeveer 1 tot 1,5%. Beide devices hebben een aandeel van omstreeks 6%.
De tabel onder de grafiek geeft de indexontwikkeling weer in CPM-tarieven (januari 2014 = 100). Het gemiddelde CPM-tarief op desktop stijgt tot een index van 195 in september; een stijging met bijna 50 ten opzichte van augustus. Het indexcijfer voor tablet stijgt in lichte mate tot 160 in september. Ook de index voor mobiel heeft de stijgende lijn, na een dip in augustus, weer te pakken en loopt op tot118.
Uit de barometer blijkt dat desktop een flinke groei doormaakt in zowel aantal impressies als CPM-tarief. Tegelijk zakt het aanbod van impressies op tablet en mobiel. De oorzaak ligt volgens MediaScience in het einde van de zomerperiode. In de vakantieperiode wordt meer gebruikgemaakt van mobiel, waardoor het impressieaanbod toeneemt. Na de vakantieperiode zien we doorgaans juist het desktop-gebruiken daardoor ook het aanbod van impressies op desktop toenemen. Voor komende maanden wordt een verdere stijging van de CPM-tarieven verwacht, met het meest drukke kwartaal van het jaar in aantocht.