‘Marketing krijgt er een nieuwe taak bij’

Marketing verbetert bedrijfsprocessen en heeft positief effect op bedrijfsresultaat, meent promovendus Alex Klein.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Marketing heeft een positieve invloed op het bedrijfsresultaat door het verbeteren van de processen van andere afdelingen.

Dat concludeert Alex Klein in zijn proefschrift ‘’, waarmee hij op 9 juni promoveerde aan Nyenrode Business Universiteit. 

Klein pleit voor een nieuwe rol voor marketing, waarin marketing zorgt dat de kennis over de klant wordt doorgegeven aan operationele afdelingen. Met deze kennis zijn de afdelingen beter in staat de processen correct uit te voeren, wat volgens hem vervolgens verbeteringen oplevert voor het bedrijfsresultaat.

Betere financiële prestaties

Het proefschrift heeft voor het eerst het effect van marketing op bedrijfsprocessen onderzocht, meldt Nyenrode Business Universiteit.

De toegevoegde waarde van marketing is al tijden een punt van discussie binnen organisaties.

Alex Klein: ‘Dit onderzoek wijst uit dat de invloed van marketing op de verbetering van de personele en financiële bedrijfsresultaten eerder indirect plaatsvindt via de verschillende afdelingen dan direct.

‘Marketing als vertegenwoordiger van de klant kan een belangrijke rol spelen in het correct uitvoeren van de processen van andere afdelingen, waarmee deze afdelingen effectiever en efficiënter kunnen presteren.

‘Dat vertaalt zich in zowel betere financiële prestaties als minder ziekteverzuim en hogere personeelstevredenheid.’

Niet alleen reclame en promotie

Klein: ‘Marketingafdelingen moet gaan beseffen en begrijpen wat andere afdelingen doen en de vertaalslag maken van de wensen van de klant naar de bedrijfsprocessen van die afdeling.

‘De andere bedrijfsonderdelen moeten beseffen dat marketing niet alleen maar reclame en promotie is en moeten samen met marketing in gesprek over de manier waarop hun processen geoptimaliseerd kunnen worden. Daarmee bepaalt de klant hoe die processen gaan lopen.’

Processen lean maken

Volgens Alex Klein sluiten de onderzoeksresultaten aan bij de wens om alle processen ‘Lean’ te maken. ‘Lean geeft aan dat ieder bedrijfsproces afgestemd moet zijn op de wensen van de klant. De enige manier om erachter te komen wat deze wensen zijn, is om daadwerkelijk naar de klant te luisteren en de processen daarop af te stemmen. Op die manier wordt er niet meer verspild dan de klant ervoor wilt betalen.’

Nieuwe onderbouwing van marketingbudgetten

De uitkomsten van het onderzoek kunnen als nieuwe basis gelden als onderbouwing van marketingbudgetten, aldus Alex Klein.

‘Marketing zou leidinggevend moeten zijn in de aansturing van uitvoeringsjuistheid van de processen van andere operationele afdelingen. Als een bedrijf de processen weet af te stemmen op de wensen van de klant, zullen zij veel beter in staat te investeren, produceren en verkopen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie