In het blad Direct Marketing een verhaal over mond-tot-mond communicatie.
Mond tot mond-reclame is een reeds lang bestaand instrument, maar marketeers weten er vaak nog onvoldoende van te profiteren.
Zo missen zij de kans om de eerlijke en natuurlijke reactie van consumenten op een product of dienst te weten te komen. Mond-tot-mond marketing gaat niet om het creëren van mond-tot-mond reclame, maar om het leren het fenomeen te gebruiken binnen de marketingstrategie.
Marketeers kunnen ervoor zorgen dat tevreden klanten de mogelijkheid krijgen over hun tevredenheid te vertellen.
Ook kunnen ze bevorderen dat invloedrijke consumenten met de goede eigenschappen van een product of dienst in aanraking komen.
Er zijn vijf stappen te onderscheiden in een mond-tot-mond campagne:
1) Vind de juiste doelgroep van enthousiaste gebruikers die hun ervaringen door zullen willen geven.
2) Geef ze dan ook iets om over te praten, zoals een grappige e-mail of een pr-stunt.
3) Bevorder het communicatieproces door blogs, discussiegroepen en ready-to-forward e-mails.
4) Neem deel aan het communicatieproces door een snelle respons op vragen en opmerkingen.
5) Meet de impact van de campagne.
Een citaat:
'Here's what has changed: Consumers now have blogs, message boards, email and other tools to talk about you.
They are actively posting reviews on Amazon and other shopping websites.
What was once a conversation between friends is now a review that could be read by millions.
Think about these facts:
First, the thousands of Internet 'blogs' hosted at blogspotcom get more cumulative visits than nytimes.com - and they usually show up at the top of the search engine rankings.
Second, for every happy customer who tells one friend about you, an unhappy customer usually tells five.
Third, your marketing could be killing word of mouth, because people don't like to talk about things that are being over-promoted.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!