Hoewel contentmarketing onverminderd populair is, houden maar weinig bedrijven zich op een effectieve manier hiermee bezig. Die conclusie staat te lezen in de eerste editie van het Contentonderzoek, uitgevoerd door Content Corp.
Slechts 36% van de ondervraagde bedrijven heeft contentdoelstellingen die ook daadwerkelijk worden gemeten. Iets meer dan 40% van de bedrijven heeft een contentstrategie. Toch is een meerderheid van de respondenten tevreden over de resultaten van hun contentinspanningen. 'Tevredenheid en effectiviteit hebben dus een minimale relatie met elkaar', zo stelt het onderzoek.
Bedrijven willen in 2016 méér content gaan maken. Dat willen ze doen met hetzelfde budget. Tegelijk zegt 65% van de respondenten dat zij het maken van goede content als grootste uitdaging zien. Bij het beoordelen van de kwaliteit van content, kijken ze echter vooral naar 'inhoudelijke correctheid' en veel minder naar andere kwaliteitscriteria. Zo maakt sechts 34% van de respondenten gebruik van een eindredacteur.
Het lijkt belangrijker te zijn dát er content is, dan dat helder is wát die content doet. Daarbij wordt de tijd die nodig is voor het vervaardigen van content ernstig onderschat. 34% van de respondenten zegt meerdere keren per week (maar niet elke dag) content te publiceren. Dit terwijl ze zeggen dat de productie van die content 2 tot 4 uur zou duren en de redacties waarover deze bedrijven beschikken uit maximaal drie personen bestaan.
In theorie zou de contentproductie dan veel hoger moeten zijn. Volgens het onderzoek zijn bedrijven dan ook òf veel tijd kwijt aan omslachtige processen óf de creatie van content kost ze in werkelijkheid veel meer tijd dan ze denken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!