ShopperCentric ondervroeg 1.000 Britten en combineerde dit met focus groepen en expert interviews om te achterhalen hoe retailers kunnen profiteren van social media en mobile commerce. Dit leverde de volgende resultaten op:
The gender divide
38% van de mannelijke respondenten heeft een smartphone, tegen 29% van de vrouwelijke respondenten. Vooral mannen in de leeftijdscategorie 25-34 jaar benutten hun smartphone om de websites en webshops van retailers te bezoeken, kortingen te vinden en gebruik te maken van de commerciële mogelijkheden (als de betreffende retail site die biedt). Ook mobile apps en review sites zijn populairder bij mannen dan bij vrouwen. Deze resultaten passen bij het beeld dat de mannelijke psyche is uitgerust om te onderzoeken en te jagen.
Voor de onderzochte vrouwen is ‘sociability’ belangrijk. 60% is actief op Facebook (tegenover 52% van de mannen) en voor 22% is shoppen een sociale aangelegenheid. De websites van retailers en sites die zich richten op groepen en interactie zijn populairder bij vrouwen dan bij mannen.
Brands finding a voice
Een derde van de respondenten bezoekt websites van merken, tegenover driekwart die de sites van retailers met een bezoek vereert. 37% van de respondenten ziet niet in waarom merken gebruik zouden maken van social media, tegen slechts 18% die ditzelfde denkt over retailers. 27% van de respondenten heeft interactie (gehad) met retailers op Facebook, tegenover 17% die interactie had met een merk. Wil je als merk social media inzetten voor interactie dan zal je dus extra goed moeten nadenken over de relevantie voor je doelgroep en zou het een optie kunnen zijn om hiervoor samenwerking te zoeken met een retailer (N.b. bij Add to Friends werken we zo voor een retail klant en een kledingmerk, daarover mogelijk later meer). De 9% van de respondenten die wel merken volgen op social media doen dit voor tastbare voordelen zoals aanbiedingen, prijsvragen en (product)nieuws. In het algemeen denkt 54% van de respondenten dat bedrijven social media gebruiken om hen iets aan te bieden, 26% wil dat bedrijven hen zo benaderen.
It’s about more than a sale
Voor uitgebreide productinformatie en aankopen gebruiken de meeste respondenten de website van de betreffende aanbieder. Social media speelt hierin een belangrijke rol voor de respondenten; daar vinden zij het (product)nieuws, de kortingen en aanbiedingen, lezen zij wat anderen (al dan niet uit hun eigen netwerk) er kochten, en worden zij verwezen naar de website. Dat bevestigt wat we in de praktijk zien bij diverse Facebook webshops; die werken prima om fans en bezoekers te stimuleren en te verleiden, maar daarna kunnen zij voor de daadwerkelijke aankoop beter verwijzen naar de website of webshop waar ook de up-sell en cross-sell mogelijkheden meestal beter zijn dan op de 540 pixels brede Facebook page waar de webshop in geplaatst wordt.
Conclusie
De conclusie die we hieruit kunnen trekken is niet nieuw maar bevestigt wat we al wisten: mobile en social commerce zijn beiden persoonlijk; de mobiel is een persoonlijke tool, social media een persoonlijke plaats. Wil je daar als bedrijf gebruik van maken dan zal je goed moeten weten wat je doelgroep hiermee doet en wat die in welke fase van het aankoopproces van je verwacht, en vervolgens deze verwachtingen moeten inlossen. Ermee beginnen ‘omdat iedereen dat doet’ werkt niet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!