Second screen is een nog steeds stijgende trend waarbij ook tekens / codes "over getypt" moeten worden, hoe korter de code hoe beter en daar biedt de hashtag (#) van Twitter een uitkomst. Social media wordt overigens steeds breder ingezet om inlog procedures zo makkelijk mogelijk te maken; weg met username+password hallo "login via Facebook". Op Facebook, Twitter en LinkedIn ben je tenslotte als mobiele gebruiker altijd ingelogd?
Mobiele zoekmachine In mijn projecten zie ik in mobiele zoekopdrachten veel branded keywords en url's terugkomen. Een internet adres intypen op een smart phone is blijkbaar "gedoe" en om typ fouten zoveel mogelijk te reduceren zie je daarom een grote polariteit van het gebruik van de zoekmachine via mobiel. Voice Search van Google en Siri van Apple zijn oplossingsrichtingen waar wij over 2 jaar zonder problemen gebruik van zullen maken. Dit is echter de (nabije) toekomst die nu nog niet frequent/serieus gebruikt wordt.
Apps De toepassing van Apps zorgt ervoor dat bezoekers maar één keer een url / applicatie in hoeven te typen om de betreffende App te downloaden en daarna is de hindernis genomen. Toch is hier nog de eenmalige hindernis; de url naar de download site of de zoektocht in de mobiele App store.
QR code De introductie van de QR code zorgt ervoor dat je één keer een QR code App download waarna je makkelijk met behulp van de camera van de mobiele device een link maakt tussen offline en online. In Nederland wordt deze oplossing nog niet zo veel gebruikt, in de US en Japan is QR code echter heel populair (Zie artikel van Richard Otto http://www.mobilemarketing.nl/2013/02/het-qr-code-gebruik.html). De hindernis die hier genomen moet worden is "de scan maken" en daarom is het belangrijk dat dit niet te vaak gedaan hoeft te worden. Wanneer je de QR code verbind aan een eigen App hoeft er maar één maal een scan gemaakt te worden. De QR code is niet zo fraai. Er zijn echter manieren om een dergelijke code meer onderdeel van een design te laten zijn, zie bijvoorbeeld Visualead.
Uiteindelijk is een goede mobiele strategie de basis. Wanneer je ervoor zorgt dat je een product hebt dat mensen willen hebben is snelle conversie gegarandeerd. Het mooie van het mobiele internet is dat gebruikers overal en altijd online zijn, dus een kleine 18 uur per dag kans om te verleiden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!