Bijna een derde van de brildragers heeft problemen met standaardbrillen. Ze hebben moeite de bril te kopen die ze mooi vinden, omdat de maat verkeerd is, of omdat die vervelend zit. Voor een Boulton hoef je in feite de deur niet uit – of het moet zijn voor een oogmeting.
Foto’s opsturen
Merijn: 'Onze brillen passen precies. We maken een 3D-model van het hoofd door het te scannen. Voor de scan hebben we dertig tot veertig foto’s van het hoofd nodig. Dat kun je gewoon met je smartphone doen, het kan binnen een minuut gepiept zijn. Op basis van alle data van die scan verschalen wij het montuur precies op maat. Elk montuur is dus net iets anders. Het vergt een beetje inzet van klanten, maar tel de tijd eens op die je kwijt bent als je langsgaat bij brillenwinkels.'
Millimeterwerk
'Het modelleerprogramma kiest de data waarmee het montuur precies passend wordt. Het is millimeterwerk, maar dat merk je in het draagcomfort. Op dit moment komt er nog best wat handwerk bij kijken om de bril digitaal op het 3D-model van het hoofd te passen. In de toekomst willen we die stap vloeiender laten verlopen door de systemen op elkaar aan te laten. Daarvoor moet dan wel speciale software worden geschreven.'
Geen huis-tuin-en-keukenprinter
'Voor het printproces werkt Boulton Eyewear samen met een zeer ervaren bedrijf, dat onder andere prototypes voor de medische sector en de automotivebranche print. Bepaald geen huis-tuin-en-keukenprinter: hij kost tonnen. Onze partner is heel enthousiast: zijn prints komen nu ook direct terecht op de consumentenmarkt. De printtechnieken die we gebruiken zijn SLS en SLA, hierbij wordt vanuit poeder of vloeibaar fotopolymeer een product opgebouwd. Veel stevige telefoonhoesjes worden gemaakt van hetzelfde poeder als onze brillen. Voor de glazen hebben we ook een partner. We maken zowel zonnebrillen als correctiebrillen – brillen op sterkte. Deze partner doet de oogmeting, en levert bij ons de glazen aan. Uiteindelijk zetten wij de hele bril in elkaar.'
De markt op
'Vooral voor correctiebrildragers zijn we van betekenis. Zij hebben de hele dag een bril op. Ons product is een vernieuwing in een markt die al heel lang hetzelfde is. Vooral onafhankelijke opticiens gaan naar beurzen waar de nieuwe collecties worden getoond. Velen van hen heb ik daar uitgebreid gesproken. Ze zijn vaak heel enthousiast over ons concept, omdat ze nu een vernieuwend product kunnen aanbieden in hun zaak. We zijn nu op zoek naar een manier waarop we ons product kunnen laten zien in de winkel. Op dit moment hebben we drie modellen, maar er komen er snel meer aan. Het begint bij driehonderd euro, een redelijk normale prijs in het segment. Voor een traditionele op maat gemaakte bril ben je minstens het dubbele kwijt. De brillen van Boulton zijn ambachtelijk anno 2015.'
Boulton Babes
'We richten ons vooralsnog voornamelijk op mannen. We vinden het leuk om zo veel mogelijk persoonlijke momenten in het proces op te nemen. Zo wordt de bril zodra die klaar is, persoonlijk bij je afgeleverd oor een Boulton Babe. Dit is tot nu toe alleen in Amsterdam mogelijk, maar hopelijk snel in meer steden. En alleen op kantoor of op een publieke plaats!'
*) De voorinschrijvingen voor de Innovation Awards 2015 zijn geopend. Jouw innovatieve concept, of dat van een ander tippen? Dat kan op www.innovation-awards.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!