Coty, het cosmeticahuis met luxe merken zoals Rimmel London, Marc Jacobs en Calvin Klein, heeft bij het Hof van Justitie van de Europese Unie met succes afgedwongen dat het zijn erkende wederverkopers mag verbieden om de cosmetica te verkopen via online marktplaatsen zoals Amazon en Ebay. Volgens Coty is de mogelijkheid om dat te kunnen verbieden nodig om het imago van het bedrijf en de luxeproducten te beschermen.
Etalage
In de zaak, die in Duitsland diende, werd een van de distributeurs van Coty voor de rechter gesleept, omdat deze de cosmetica aanbood op ‘amazon.de’. Daarmee zouden de distributieafspraken in het contract overtreden worden. Daarin is namelijk te lezen dat de producten alleen in de ‘eigen online’ etalage mochten worden verkocht.
Luxe-imago
‘Een stelsel van selectieve distributie voor luxeproducten, dat primair tot doel heeft het luxe-imago van die producten in stand te houden’, is volgens het hof niet in strijd met de Europese regels.
Bron: Nu.nl
Beeld: www.coty.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!