'We maken al langer werk voor Hoffmann Bedrijfsrecherche, maar deze campagne kwam wel heel spontaan tot stand', stelt Hans de Koning, managing partner van Locomotive.
Kun je iets meer vertellen over de bijzondere totstandkoming en waarom jullie juist inhaken op de Fifa-berichtgeving?
De Koning: 'Het domein van Hoffman is het voorkomen en het bestrijden van fraude binnen organisaties. Zij zijn hierin zelfs markleider van Europa. Natuurlijk komt fraude vaker in het nieuws, maar nu was het onderwerp echt hot door het schandaal in het bestuur van de Fifa. Woensdag hoorde ik in de auto over de aanhoudingen en er kwam gelijk een idee bij me op. Niet veel later kwam onze copywriter - Raoul Bakker - met dit mooie en simpele idee dat mooi aansluit bij de pay-off die we enkele jaren geleden hadden bedacht voor Hoffmann: 'Vertrouwen is goed. Hoffmann is beter.'. Donderdagochtend informeerden wij de klant en die was meteen enthousiast. En zo stond de inhaker vrijdagochtend in het Financieele Dagblad. Altijd leuk, als goede ideeën worden beloond.'
Het is een vrij simpel design, waarom is er gekozen voor deze afbeelding?
'In de communicatie gaat het er om dat het de essentie van je boodschap versterkt. Deze simpele stijl doet dat. Wat je in deze zaak moet doen, is je verontwaardiging uiten. Zo van: "Potverdomme, ons mooie voetbal!" Dan is de kans groot dat Hoffman sympathiek wordt gevonden.'
En waarom specifiek een cornervlag?
'Een hoekvlag die halfstok hangt is precies de symboliek die de verontwaardiging toont die mensen voelen bij de gepleegde fraude.'
Maar wat maakt jullie inhaker dan zo goed, ten opzichte van andere inhakers?
'Het onderwerp past honderd procent bij de activiteiten van Hoffmann. Het is er dus niet - zoals vaak gebeurd - met de haren bijgetrokken. Daarnaast zijn wij volgens mij het enige bureau, dat durft in te haken op dit onderwerp, wat betekent dat we het podium voor onszelf hebben. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de oranjekoorts rond EK's en WK's.'
Wat hopen jullie met de inhaker te bereiken?
'De merkbekendheid van Hoffmann is al hoog, dus willen we het merk top of mind houden. Normaal doen we dit met een radiocampagne, maar het is bewezen dat - goede - advertenties die inhaken op de actualiteit meer effect sorteren per bestede Euro, dan een 'gewone' commerciële uitingen. Logisch, omdat op een onderwerp wordt ingehaakt dat op een moment in de spotlights staat. Als er ergens fraude dreigt, moeten directies van organisaties weten dat Hoffmann dé club is die ze hier bij kan helpen.'
Credits
Opdrachtgever: Hoffmann Bedrijfsrecherche
Bureau: Locomotive
Creatie: Raoul Bakker en Kees Rijken
Strategie: Hans de Koning
Illustratie: Stang
Opdrachtgever: Jacqueline van der Ploeg en Richard Franken