Supermarktketen Lidl lanceert begin dit jaar een campagne die groente en fruit in de spotlights zet: Vitamini's. Daarmee volgt het de gezondheidstrend die supermarkten vorig jaar zetten - en volgden. De keuze voor een campagne specifiek gericht op groente en fruit is voor Lidl een logische, omdat het jaren achtereen werd uitgeroepen tot beste supermarkt in groente en fruit (van 2010 tot en met 2017, met uitzondering van 2015 en 2016).
Uit onderzoek in opdracht van Tijdschrift voor Marketing, in 2017 uitgevoerd door Memo2, bleek dat Lidl door de Nederlandse boodschapper als vierde wordt genoemd als 'meest gezonde supermarkt'. Vooral het verschil met Aldi, dat qua marktaandeel redelijk dicht bij Lidl ligt, was opmerkelijk. Waar Lidl door 9 procent wordt gezien als de gezondste, wordt dat door slechts 1 procent over Aldi gezegd. Zonder risico kan gezegd worden dat het hebben van een uitstekende groente- en fruitafdeling ('beste supermarkt in groente en fruit') onontbeerlijk is in het opbouwen van een gezondheidsimago. Hier meer over het supermarktgezondheidsonderzoek van vorig jaar.
Annie Aarbei
De kern van de campagne is de spaaractie ‘Vitamini’s’. Dat zijn pluchen knuffels die groenten en fruit voorstellen, van Bram Broccoli tot Annie Aardbei. Voor de poppen moeten zegeltjes geplakt worden op een spaarkaart, opvallend omdat Lidl Nederland zelden spaaracties organiseert. (Alleen in de zomer organiseert Lidl een barbecue-actie waar gespaard kan worden voor een barbecue-pakket.)
De Vitamini’s vormen geen nieuwe intellectual property. Vorig jaar juni konden ze al gespaard worden bij het Belgische Delhaize. Bij Lidl Italië kwamen de Vitamini’s ook al eens voorbij onder de naam ‘i Superfreschi’. Jan Linders had ze al in 2015.
Leren
Naast de knuffels introduceert Lidl de Vitamini app. Volgens de supermarkt leren kinderen daarmee spelenderwijs meer over groente en fruit.
Het doel van de campagne is volgens Lidl om het belang van gezonde voeding onder de aandacht te brengen. Het trekt bij die missie samen op met het Nationaal Actieplan Groente en Fruit (NAGF), een samenwerkingsverband van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties, dat als doel heeft de consumptie van groente en fruit in Nederland te stimuleren.
Het NAGF is verantwoordelijk voor alle inhoudelijke informatie die over groente- en fruit wordt verstrekt. Volgens Lidl geeft het actieplan aan dat veel mensen wel groente en fruit eten maar het advies om dagelijks 250 groente en 2 stuks fruit te eten wordt respectievelijk door maar 6 procent en 16 procent van de volwassenen gehaald.
Over de Vitamini campagne
De spaaractie loopt van 2 januari tot en met 25 februari 2018. In die periode kunnen klanten voor 8 Vitamini’s sparen: wortel, broccoli, aubergine, champignon, appel, peer, aardbei en banaan. Klanten kunnen een volle spaarkaart tot 11 maart 2018 inleveren.
U bent slecht geïnformeerd en winkelt blijkbaar niet bij Lidl. Zo'n topspaaractie mis je niet !