Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
Alle grote radioadverteerders zenden fors meer radiocommercials uit. Renault liet haar radioreclamezendtijd met 20 procent stijgen en blijft de grootste radioadverteerder van Nederland. Ziggo wist het luisterpubliek ook goed te vinden en zond fors meer commercials uit. Ziggo klimt hierdoor naar de tweede positie in de lijst grote radioadverteerders (vierde positie in 2016).
Retailers Kruidvat en Lidl waren ook meer aanwezig dan in 2016 en bezetten met hun reclame-inzet de derde en vierde plaats. T-Mobile verdubbelt zelfs haar radioreclame-uitzending en stijgt daardoor met stip naar nummer 5 (nummer negen in 2016).
Spot en non-spot
De radioreclamebestedingen zijn te verdelen in spotreclame en non-spot. De spotbestedingen in 2017 zijn 214,3 miljoen euro; dat is 1,5 miljoen hoger dan in 2016. De non-spot bestedingen - alle merkcommunicatie buiten de reclameblokken - laten een daling zien en komen uit op 11,4 miljoen euro (2016: 12,2 miljoen euro).
Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: '2017 was een jaar zonder grote sportevenementen; dit zorgt mede voor een lichte daling in non-spotbestedingen op radio. De ontdekking van onze Oranjeleeuwinnen kwam in mijn ogen te laat voor goede branded content acties. De finaleplek van het vrouwenvoetbal zal in de toekomst veel meer non-spot acties opleveren. Het was nu meer een verrassing. Adverteerders hebben hun merkcommunicatie vooral ingezet binnen de reclameblokken en dat veelvuldig gedaan.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!