Een en ander is gebaseerd op de ultieme geaggregeerde lijst van vijf gezaghebbende merkenlijstjes: De Lekkerste Merkenindex 2014. Opvallend is de tweede plaats voor 's werelds duurste merk Apple - of de eerste voor Google - en de hoge klassering voor Kruidvat. De drogisterijketen wordt door consumenten zeer onmisbaar geacht én is een van de grootste adverteerders van Nederland. Dat maakt het een lekker merk. De lijst der lijsten dient geen enkel nut en is niet representatief, maar het is wel een heerlijk lijstje. In de top 12 (er staan drie merken op 10) komen verder een aantal usual suspects voor: Ikea, Coca-Cola, Samsung, Lidl, Hema, KLM en Unilever.
December is de tijd van lijstjes, natuurlijk. Heel 2014 was een beetje een jaar van lijstjes of beter: de listicles; het artikellijstje, de infographic van 2014. De redactie van Marketingonline deed daar natuurlijk vrolijk aan mee, want ze zijn leuk om te maken, boeiend om te lezen en ze verschaffen inzichten op de meest uiteenlopende terreinen. Speciaal als allerlaatste marketinglijstje van 2014 hebben we voor u een lijst opgesteld aan de hand van lijstjes, want, zo vroegen we ons ter redactie af ‘wat zou er gebeuren als je vijf veelgebruikte rankings samen zou voegen en daar weer één lijstje van zou maken?' Dan krijg je een overzicht van de lekkerste merken. Volgens wie? Volgens ons!
Marketinghelden 2014
1. KLM
2. Apple/Steve Jobs
3. Heineken
4. Coolblue
5. Bol.com
6. Google
7. Coca Cola
8. Ikea
9. Albert Heijn
10. Nike
Eerste lijst is onze eigen lijst, of beter: de lijst van Trendbox in samenwerking met Tijdschrift voor Marketing naar aanleiding van de vraag aan ruim 300 beslissers in marketing wat hún marketinghelden zijn: de helden van de helden zogezegd. Onderdeel van de Grote Marketing Enquête In het lijstje van 2014 viel Coolblue op. Dat staat als ´held´ boven Bol.com en dat allemaal zonder marketingafdeling.
Best Global 100; de sterkste merken 2014
1. Apple
2. Google
3. Coca/Cola
4. IBM
5. Microsoft
6. General Electric
7. Samsung
8. Toyota
9. McDonalds
10. Mercedes
De Best Global 100 is de internationale sterkste merkenlijst van Interbrand. Er bestaan meer van deze wereldwijde lijsten, maar Interbrand is een goede contentpartner van de redactie, dus die lijst krijgt een streepje voor. Verschijnt jaarlijks in het najaar en er zit een indrukwekkende methodologie achter. Of het de beste is durven we niet te zeggen, maar een robuuste lijst is het zeker. Enige Nederlandse merken in de top 100 zijn overigens Philips, Shell en Heineken op plaatsen 42, 65 en 95.
Meest inspirerende merken 2014
1. Ikea
2. Efteling
3. Tesla
4. Samsung
5. Starbucks
6. Google
7. Apple
8. Dille & Kamille
9. Rituals
10. Bol.com
Indrukwekkend onderzoek, verricht door marketingadviesbureau Synergie op basis van twee onderzoeken en een methodologie, ooit uitgedacht door Mindworld. De resultaten zijn nog vers: uit december 2014. Is het belangrijk om inspirerend te zijn en hoe meet je dat? Ja, dat is zeker belangrijk want inspirerende merken worden in de jaren die erop volgen vaak sterke merken. En dat meet je door kwalitatief onderzoek en kwatitatief onderzoek te combineren. Als u het echt wilt weten: lees TvM.
Meest onmisbare merken 2014
1. Hema
2. Bol.com
3. Kruidvat
4. Albert Heijn
5. iDeal
6. Google
7. NOS Journaal
8. Ikea
9. Buienradar
10. Lidl
De lijst van de lieve merken, zou je het kunnen noemen, of van de merken die echt iederéén gebruikt, want uw Audi is voor u natuurlijk een stuk onmisbaarder dan voor de 97 procent van de Nederlanders die daar niet in rijdt. Doet niks af aan de zeggingskracht, want alledaagse merken zijn een stukje van onszelf. Opvallend vinden we de afwezigheid van smartphones in de top 10. Samsung staat op 47. Zou u 'm willen of kunnen missen? Mooie lijst in ieder geval, jaarlijks aangeboden door Eurib dat er precies 1001 respondenten voor ondervroeg.
De grootste adverteerdersmerken
1. Kruidvat
2. Lidl
3. Albert Heijn
4. KPN
5. C-1000
6. Kras
7. McDonalds
8. Ziggo
9. Correndon
10. Staatsloterij
Een overzicht op basis van gegeven uit 2013, maar dan nog: een mooie lijst, jaarlijks gepubliceerd door MarketingTribune aan de hand van cijfers verstrekt door Nielsen. Uitgangspunt zijn de bruto mediabestedingen en nummer 1 staat voor 97 miljoen euro op de rol. Bruto is niet netto, en wat er aan media wordt uitgegeven is soms maar een fractie van de marketingkosten, maar het zijn wel zeer zichtbare merken. Sommige merken verbranden alles in twee mediatypen (Lidl: dagbladen en folders) of slechts in ééntje (Kras: 55,5 miljoen in dagbladen). Sommige spreiden wat meer. In dit overzicht zijn de concerns niet meegenomen (Unilever, P&G en Reckitt Bensicker zouden de top 10 halen), maar die nemen we wel mee in de ‘eindlijst’.
En nu: Wat zou er gebeuren als je ze allemaal bij elkaar veegt, alle nummers 1 tien punten toekent, de nummers 2 negen en zo verder? Zodat je het grootste, meest inpirerende, meest onmisbare, hardst adverterende marketingheldenlijstje krijgt? Dan krijg je...
De MarketingOnline lekkerste merkenindex 2014
1. Google
2. Apple
3. Kruidvat
4. Albert Heijn
5. Bol.com
5. Ikea
7. Coca Cola
8. Samsung
9. Lidl
9. Hema
9. KLM
9. Unilever
13. Efteling
14. Tesla
14. Heineken
16. KPN
16. Coolblue
16. IBM
19. C1000
19. iDeal
19. Microsoft
19. Starbucks
23. Kras
23. General Electric
23. Mercedes
26. NOS Journaal
27. Dille & Kamille
27. Ziggo
27. Toyota
30. Correndon
30. Buienradar
30. Rituals
30. McDonalds
34. Nike
34. Staatsloterij
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!