Leden van de Staten Generaal.
Om zware tijden het hoofd te bieden, is het goed als een land zichzelf deze vraag stelt: ‘Wie zijn wij, wat is onze Rijksidentiteit?’
Geen sinecure.
Mijn echtgenote Maxima, thans uw Koningin, stond eerder voor dit hete vuur. Laten we de feiten onder ogen zien: de regering is ook maar een merk, net als KingCorn of ChocoPrince. En merken staan ergens voor.
Zo is mij ter ore gekomen dat Neêrlands Huismerk staat voor: ‘fantasierijk’, ‘initiatiefrijk’ en 'vertrouwen in de toekomst’.
Dit stemt mij optimistisch.
Toch doet de corporate vertaling naar onze ministeries mij de wenkbrauwen fronsen. Zo ziet de huisstijl van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport er wel érg timide uit... Die van Sociale Zaken weinig sociaal en bij Landbouw mis ik toch echt een landschap of leuke koe.
De fraai gestyleerde Vrouwe Justitia is nu een sneu blauw vlakje met een Rijkswapen waarvoor menig onderdaan de bril moet opzetten. Onze corporate identity is die van een part-time boekhouder met huurachterstand.
Dit inspireert voor geen strekkende meter. Als je van de recessie niet depri wordt dan is het wel van de huisstijl. Surry heur!
De ‘geruststellende uitleg’ stelde mij echter geenzins gerust.
Ik citeer: ‘De gezamenlijke huisstijl moet een extra impuls geven aan het streven van het kabinet om de overheid beter en efficiënter te maken.’
Ja zeg, dit klinkt als een poging van lik m’n mantel.
Spreek u non de ju toch eens uit.
Duidelijke symbolen geven ons richting, een stukje beleving. Denk maar aan de crusifix, de schelp van Shell of het bordje verboden in te rijden. Wij Willem vinden het abject en infaam, zo laf als onze eigen huisstijl zich aan ons openbaart. Waar is die blik over de horizon? De hoop. Het trotse, krachtige logo dat iets doet met mijn Hollandsch gemoed? Natuurlijk kan het beter met het land (en de zeespiegel). Maar we behoren nog steeds tot de meest fortuinlijke volkeren ter wereld. Dus landgenoten, ik vraag ‘t u als uw vorst: ‘Laten we de handen ineenslaan voor de wederopbouw van onze corporate identity. Geen: ‘Je Maintiendrai’ maar ‘Je vais le laisser aller’ oftewel: ‘Ik zal loslaten’.
Weg met die eenheidsworst. Wij trekken daar persoonlijk drie ton voor uit. Oké drie miljoen. Dan maar geen weekendje Buenos Aires. Dus ontwerpers voorwaarts, de schouders eronder!
Enne,‘t wordt natuurlijk wel weer een pitch...
Reyn Jongenelen is de creative director van designbureau dBod.
‘Nederland staat voor een opgave die om grote veerkracht vraagt’, sprak prinses Beatrix in haar laatste Troonrede, vorig jaar. In de weken voor de eerste Troonrede van koning Willem Alexander, dringt de vraag zich op of de veerkracht deze keer van de marketing-, communicatie en mediabranche zal moeten komen. Want de huidige crisisaanpak blinkt niet echt uit in effectiviteit en creativiteit…
Dus vroegen Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie 24 experts naar hun mening over 2014. Bij welk beleid zijn onze vakgenoten -en alle andere Nederlanders- het meest gebaat?
De volgende vakgenoten leveren een bijdrage aan deze reeks columns: Ton Planken, Michiel Buitelaar, Rik Heijmen, Lot Keijzer, Juilan Stevense, Reyn Jongenelen, Steven van Belleghem, Pieter Meijer, Weskley Terhaar, Betteke van Ruler, Jaap van Ginneken en Ron van der Jagt.,
Alle troonredes leest u de komende weken terug in ons Troonrede-channel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!