Reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam vraagt niet alleen aandacht voor kinderprostitutie, maar doet er iets aan. Samen met ‘Free a Girl Movement’ richt het bureau een School for Justice op in India. Hier worden slachtoffers van kinderprostitutie opgeleid tot advocaten en openbaar aanklagers. Zo kunnen zij de criminelen die verantwoordelijk zijn voor hun uitbuiting vervolgen.
Reclamecampagne en oplossing in één
Op 6 april 2017 opent in India de School for Justice haar deuren. Het is zowel een hele concrete oplossing voor een probleem als een communicatieaanpak voor het vergroten van het bewustzijn.
De opening is rechtstreeks te volgen via Facebook
Bas Korsten, uitvoerend creative director bij J. Walter Thompson Amsterdam: 'De campagne moest de aandacht voor kinderprostitutie in India vergroten. Toen we erachter kwamen dat de verantwoordelijken voor deze misdaden vrijwel nooit gestraft worden, realiseerden we ons dat een ‘normale’ campagne niet toereikend zou zijn. Op de school geven we ze de kans om de misdadigers te vervolgen die hen ooit in hun macht hadden. We zijn oprecht trots en vereerd dat we aan de wieg hebben gestaan van dit concept.'
Serieuze studie
Het is zowel een school als een onderwijsprogramma, bedoeld voor meisjes van alle schoolniveaus. Zij krijgen begeleiding en lessen die nodig zijn om een universitair niveau te bereiken. Als ze dat niveau hebben bereikt, zullen ze een vijfjarige rechtenstudie volgen om hun bachelordiploma te halen. Het uiteindelijke doel is om de regering zover te krijgen dat ze als openbaar aanklager aan de slag kunnen, om met macht en volharding het Indiase rechtssysteem van binnenuit te veranderen. De School for Justice werkt samen met een vooraanstaande rechtenfaculteit in India om dit programma aan te bieden. Het programma is er klaar voor om de komende jaren exponentieel uit te breiden.
Het probleem
Van alle landen in de wereld heeft India de meeste minderjarige sekswerkers: naar schatting 1,2 miljoen kinderen die tegen hun wil in bordelen werken. Slachtoffers wonen vaak in onmenselijke omstandigheden en hebben zwaar te lijden onder mensenrechtenschendingen, zoals opsluiting in kooien. Het aantal vervolgingen van de verantwoordelijken is laag. In 2015 resulteerden slechts 55 zaken in veroordelingen. Naast een cultuur van straffeloosheid, is ook het gebrek aan goede advocaten en rechters met een diepgaande kennis over mensenhandel en kinderprostitutie debet aan het lage aantal veroordelingen. 'Deze factoren hebben ertoe aangezet deze radicale stap te nemen en de School for Justice op te zetten.'
Credits
De campagnefilms zijn geregisseerd door Juliette Stevens van New Amsterdam Film Company. De website is ontworpen door This Page. De muziek werd gecomponeerd en geproduceerd door MassiveMusic.
CLIENT CREDITS
FOUNDER: Evelien Hölsken
INTERNATIONAL CAMPAIGN MANAGER: Nicole Franken
INTERNATIONAL CAMPAIGN AND PROGRAMME COORDINATOR: Tripta Biekram
CAMPAIGN PRODUCER: Manon Langelaar
CEO and SPOKESPERSON: Francis Gracias
J. Walter Thompson Amsterdam
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR: Bas Korsten, Marcel Hartog
CREATIVE DIRECTOR: Friso Ludenhoff (concept), Maarten Vrouwes(concept)
CREATIVE ART: Maarten Vrouwes, Guney Soykan
CREATIVE COPY: Friso Ludenhoff
BUSINESS DIRECTOR: Erik-Jan Koense
PR DIRECTOR: Jessica Hartley
CONNECTION STRATEGIST Angelique Schreuders
SENIOR CONCEPT PRODUCER: Catherine van Acker
CONCEPT PRODUCER: Linda Jansen
PRODUCER: Sanne Kragten
SCREEN PRODUCER: Lotte de Rooij
PRODUCER DIGITAL: Reinier Slothouber, Sandra Balke
VISUAL DESIGNER: Robert Harrison, Ronald Mica
PRODUCTION COMPANY: New Amsterdam Film Company (Juliette Stevens)
EDITOR: MRTN editing (Timo Vonk)
SOUND: Studio Alfred Klaassen
MUSIC: MassiveMusic
GRADING EN ONLINE: Captcha!