Journalisten in de VS maken zich zorgen over het vertrouwen dat ze genieten onder het publiek. 91% geeft aan dat dit vertrouwen het afgelopen drie jaar is gedaald, 55% spreekt zelfs van een forse daling.
Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Cision, dat de voorkeuren van 1.550 journalisten, mediamakers en influencers onder de loep nam. Hoewel de situatie in de VS verschilt van die van hier, geeft het onderzoek wel enkele grensoverschrijdende inzichten.
PR-kans
De aandacht voor zorgvuldigheid bijvoorbeeld. Bijna alle mediaprofessionals (92procent) geven aan dat niet de snelheid van publicatie (meer) van belang is, maar de juistheid van een bericht. Dat is 4 procent meer dan vorig jaar.
Ook denken de meeste journalisten dat het publiek tegenwoordig meer waarde hecht aan feiten dan meningen en emoties. Voor PR-mensen ligt hier een kans, aldus de onderzoekers, door de journalisten te voorzien van accurate, feitelijk juiste statements, persberichten, beelden en informatie.
Twitter verliest
Naast enkele bekende feiten (journalisten worden bijna allemaal het liefst per email benaderd) zijn er ook enkele opvallende conclusies. Zo hebben blijft Facebook het meest waardevolle kanaal voor de betrokkenheid van het publiek, terwijl Twitter nu ook bij journalisten snel steun verliest.
Relatie PR-journalistiek:
Infographic
In een infographic zijn de belangrijkste lessen samengevat: