Premium

Journalisten willen meer feiten van PR-professionals en minder meningen

Publiek vertrouwen centraal in jaarlijkse Amerikaans onderzoek van Cision

Journalisten in de VS maken zich zorgen over het vertrouwen dat ze genieten onder het publiek. 91% geeft aan dat dit vertrouwen het afgelopen drie jaar is gedaald, 55% spreekt zelfs van een forse daling.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van , dat de voorkeuren van 1.550 journalisten, mediamakers en influencers onder de loep nam. Hoewel de situatie in de VS verschilt van die van hier, geeft het onderzoek wel enkele grensoverschrijdende inzichten.

PR-kans

De aandacht voor zorgvuldigheid bijvoorbeeld. Bijna alle mediaprofessionals (92procent) geven aan dat niet de snelheid van publicatie (meer) van belang is, maar de juistheid van een bericht. Dat is 4 procent meer dan vorig jaar.

Ook denken de meeste journalisten dat het publiek tegenwoordig meer waarde hecht aan feiten dan meningen en emoties. Voor PR-mensen ligt hier een kans, aldus de onderzoekers, door de journalisten te voorzien van accurate, feitelijk juiste statements, persberichten, beelden en informatie.

Twitter verliest

Naast enkele bekende feiten (journalisten worden bijna allemaal het liefst per email benaderd) zijn er ook enkele opvallende conclusies. Zo hebben blijft Facebook het meest waardevolle kanaal voor de betrokkenheid van het publiek, terwijl Twitter nu ook bij journalisten snel steun verliest.

Relatie PR-journalistiek:

 

Infographic

In een infographic zijn de belangrijkste lessen samengevat:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie